Tuesday, November 30, 2010

Andai kau mencintai..




 Andai kau mencintai seseorang, biarlah kerana Allah. Umpama di sebuah pelayaran, nakhoda yang tidak punya destinasi akan sesat digulung ombak yang tidak berperikemanusiaan. Namun, andai destinasi telah tertetap utuh, maka travelog mula menjadi teguh, tidak mudah terumbang-ambing, tidak sewenang-wenangnya diperkotak-katik, malah mudah pula kemaslahatan dalam pelayaran muncul satu persatu. Sebagaimana itu jugalah insan, andai tanpa peta akhirat sebagai perkampungan impian, maka bagaimana mungkin takrif kebahagiaan hakiki bisa dikenalpasti dan seterusnya dimanifestasi sebagai amalan lahiriah yang menjanjikan pahala dan ketenangan di dalam hati yang tulus? Jadi, apabila anda jatuh cinta..jangan biarkan dirimu terumbang-ambing dalam mabuk rindu yang kadangkala melalaikan. Paksikan kasihmu pada Yang Satu agar kelak Allah menyatukanmu dengan kekasih hatimu dalam suasana keredhaanNya.

 Kasih sang kekasih lazimnya menuntut bukti. Buktikanlah cintamu kepada Allah Yang Maha Pengasih melebihi kecintaanmu kepada manusia yang diciptakanNya. Andai syariatNya kau injak-injak, maka apalah lagi jaminan kebahagiaan hakiki yang wujud di perlembagaan ilahi? Cinta yang tidak terikat pada tali syariat akan mudah terhuyung-hayang umpama si layang-layang yang putus talinya. Sangkaan manusia, inilah kebebasan..namun realitinya, persoalan demi persoalan yang wujud di kalbu terdalam menenggelamkan ketenangan yang disangkakan akan dimiliki selama ini. Renungilah hatimu setulus-tulusnya agar kau temui sinar rahmatNya yang takkan sirna.

 Andai kau mencintai seseorang, jangan kau letakkan pengharapan kepada manusia biasa secara keterlaluan. Kerana, manusia tetap manusia, bukan malaikat. Hati ini boleh sahaja berbolak-balik dengan izanNya. Jangan kau terlalu mengharapkan pasangan yang terbaik, tetapi pilihlah yang terbaik dan sesuai untuk penghidupanmu dalam mendekatiNya.

 Andai kau terlalu menganggap si dia yang kau cintai itu sempurna. Taku-takut nanti semakin ketidak sempurnaan dirinya makin kau lihat lalu kemudiannya membuatkan hatimu kecewa. Tawakkalkanlah urusan itu kepada Allah pasca ikhtiarmu yang diiringi batasan syariatNya. Moga Allah bersamamu andai benar niat ikhlas sebagai asas perhubungan.

 Cintailah seseorang itu kerana Allah dan biarlah Rasulullah s.a.w sebagai modelmu dalam mencintai insan sebagaimana manusia agung tercinta ini mencintai sesama saudaranya. Biarlah syurga yang terisi segala kecintaan menjadi destinasi buat dirimu dan insan yang kau cintai agar amalanmu menepati amalan-amalan para ahli syurga yang diliputi keredhaan Allah yang sewajibnya dicintai melebihi segala-galanya.

 Allah s.w.t; Dialah Pencipta Cinta, Pentadbir Hati dan Penentu Taqdir. Sayugia, khabarkanlah kepadaku, bagaimana mungkin kau temui bahagia hakiki andainya kehendak ilahi tidak dituruti malahan nafsu yang buta mata hati kau jadikan madah percintaan?? TANYALAH HATIMU SENDIRI, KAU AKAN TEMUI JAWAPANNYA...ITU PUN ANDAI KAU JUJUR..

Monday, November 29, 2010

Betul!! Bermunajat kepadaNya lagi best drpd tackle awek.





(1) Kalau korang tacke awek, masih tak pasti dapat ataupun tak, kadang-kadang dapat malu jer..

tapi..

Allah s.w.t akan sentiasa menyahut setiap luahan hati hambaNya tanpa jemu. Sesungguhnya, Dia Maha Mendengar.

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadaMu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat..." (SURAH AL-BAQARAH, 27:186)

(2) Kalau korang tackle awek, makin korang hampir dengan awek tu, tak kira la budak U ke..budak kilang ke..budak2 sosial ke..korang kena makin banyak habiskan harta korang untuk perempuan tu..

tapi..

Allah s.w.t akan memberi ganjaran yang besar bagi hambaNya yang taat beribadah kepadaNya. Dialah Pemilik Mutlak segala nikmat. Bahkan, nikmat yang belum dilihat lagi dijanjikan di akhirat nanti, pasti lebih hebat!

"Kebajikan apa pun yang kamu peroleh, adalah dari sisi Allah...(SURAH AN-NISA', 4:79)

(3) Kalau korang minta apa-apa daripada awek korang, tak confirm lagi apa yang korang nak tu korang dapat. Kadang-kadang, dapat maki jer..

tapi..

Allah s.w.t Maha Pemurah, Dia boleh berbuat apa sahaja sedang kurniaNya tidak terjangkau di logika kita. Maka berharaplah kita kepadaNya.

"Tidakkah kamu tahu bahawa Allah memiliki kerajaan langit dan bumi? Dan tidak ada lagi pelindung dan penolong selain Allah". (SURAH AL-BAQARAH, 17:107)

(4) Tak semestinya awek korang tu akan setia sampai bila-bila. Hati manusia, sifatnya lazim berbolak-balik. Mungkin hari ni dia dengan korang..tapi, korang boleh jamin untuk esok?

tapi..

Allah s.w.t akan sentiasa bersama hamba-hambaNya yang bersabar dalam mengharapkan redhaNya. Sungguh, Allah s.w.t itu Maha Penyayang.

"...Sungguh Allah beserta orang-orang yang sabar." (SURAH AL-BAQARAH, 23:153)

(5) Tak semestinya yang korang tackle tu berbaloi untuk korang. Kadang-kadang, ntah apa-apa je la. Dan mungkin si dia tu tak serasi untuk korang.

tapi..

Allah s.w.t sentiasa berbaloi untuk didampingi dan ditaati. Ganjaran yang tak terlihat namun tetap terasakan pasti di pertimbangan neraca iman yang ampuh cukup menyedarkan empunya mata hati yang bersinarkan janji mengabdikan diri kepadaNya.

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam syurga dan kenikmatan."
 (SURAH AT-TUR, 52:17)

(6) Kadang-kadang, nafsu yang wujud akan menyebabkan hati korang tewas lantas memungkinkan tindakan-tindakan-tindakan yang melangkaui norma keimanan.

tapi..

Nafsu korang akan terdidik dan tunduk kepadaNya. Lantas ketenangan hakiki akan menyelimutimu lembut. Percayalah, tiada yang lebih memberi kebahagiaan melankan melalui keredhaanNya.

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran tuhannya dan menahan diri dari (keinginan) hawa nafsunya maka sungguh, surgalah tempat tinggalnya." (SURAH AN-NAZI'AT, 79:40-41)

(7) Yang paling pasti, korang takkan dapat bersama awek korang sampai bila-bila. Korang perlu terima hakikat, setiap manusia pasti akan mati dengan ketentuanNya.

tapi..

Allah s.w.t Maha Kekal. Dia akan sentiasa ada untuk hamba-hambaNya. Di saat hambaNya kesunyian, Dia tetap ada untuk hambaNya mengadu. Di waktu tiada lagi teman setia, maka Dia tetap sentiasa ada untuk hambaNya berharap segala-galanya.
"Tidakkah mereka mengira, bahwa sesungguhnya mereka dibangkitkan. Pada suatu hari yang besar. (iaitu) pada hari (ketika) semua orang bangkit menghadap Tuhan seluruh alam." (83:4-6)

Termalah hakikat..

Tiada tuhan selain Allah, tiada yang lebih dicintai melainkanNya, tiada yang lebih diletakkan pengharapan melainkan kepadaNya.

Apabila mencintai seseorang, biarlah diikhlaskan keranaNya. Biarlah syariat Islam menjadi bukti setulus mana cinta itu diniatkan keranaNya. Moga apabila kita mencintai seseorang keranaNya, maka Allah s.w.t akan menyayangi perhubungan tersebut lalu menaburkan sakinah dan rahmatNya yang menjadi idaman para perindu dan pencinta yang tulus nan jujur. InsyaAllah.

Wallahua'lam..

Takwa sang cinta

Dalam cinta
tangis duka
senyum tawa
biarlah asasnya takwa

Setulus cinta
hening hati ialah saksi
bisiklah ke hati
untuk apa
terpancar cinta ini?

Andai cinta bermadah nafsu
bagaimana mungkin?
terhasil mulia hakiki
damai abadi?

Andai tulusnya hati
terukir cinta suci
bermekarkan kasih ilahi
bersinarkan sunnah ar-Rasul
moga simpulan
berpanji jihad
agar cintamu
temui cintaNya
bersama si dia
biarlah nanti
tetap bersama
sampai di syurga

Sunday, November 28, 2010

Tips elak persentuhan haram



 Suasana sosial seringkali melemaskan sang muslimah di dalamnya. Terkadang, tanpa disangka..ada huluran salam mesra yang ingin berjabat tanpa mengendahkan batasan sesama bukan muhrim. Semoga perkongsian ini akan mewujudkan sesuatu yang praktikal dalam memelihara kehormatan total bersandarkan keadaan dan situasi lalu memutuskan jtihad terbaik.InsyaAllah.

(1) Terangkan secara berhikmah

-Jelaskan kepadanya bahawa kerana tubuh seseorang muslimah adalah kehormatan yang amat bermartabat, maka ia tidak halal disentuh oleh lelaki ajnabi yang belum halal baginya.

(2) Mengangkat tangan sekadar simbolik sapaan

-Lelaki ajnabi tersebut akan lebih memahami bahawa berjabat tangan sesama bukan muhrimbukanlah budaya bagi iman anda.

(3) Berpura-pura mengangkap telefon bimbit

-Helah dibolehkan andai wujudnya keperluan syar'iah

(4) Zahirkan wajah ketegasan

-Berkemungkinan air muka anda berupaya mengubah haluan niatnya lantaran terzahirnya pancaran takwa yang tajam dan tegas.

(5) Katakan "maaf"

-Dengan penuh kesopanan seorang muslimah, beritahu lelaki tersebut bahawa anda tidak mahu bersalaman dengannya kerana ianya bukanlah adab dalam kemuliaan Islam.

(6) Mengelakkan sedaya upaya

-Andai anda telah mengenalpasti keperibadian seseorang lelaki itu tidak menghorhati perlembagaan ilahi dan tidak menghormati hak kehormatan seseorang muslimah, maka elakkanlah dengan bijaksana daripada bermuamalah dengannya tanpa keperluan yang syar'i

INSYAALLAH

 Seorang muslimah yang hatinya telah beriktikad kuat di dalam hatinya akan lebih teguh seteguh Maryam a.s dalam memartabatkan maruah kehormatannya. Semoga Allah s.w.t mengurniakan kita kekuatan dalam mengamalkan kesempurnaan Islam di akhir zaman kini yang sarat dengan hipokrasi.

Damai rindu

Ku rindui
saat dulu itu
meskipun sengatnya berbisa
namun tetap mahu
menghangatkanku

Ketika wakru
tarbiyyah bersenandung
mendendangkan puisi kasih
meniupkan roh mujahid
menebas makar sang kuffar
gagah
menggalas syiar

Ku rindui suara Da'i
nan jujur amat
manghambur hangatnya hidayah
persis purnama
caknanya berleluasa
sedang
akulah pungguk
perindu redhaNya

Ku rindui kalam Murabbi
penghibur nurani hati
moga
terhapus hijab-hijab pekat
tak lagi
ingin ku berpaling
ke gelapnya silam

Dalam rindu
yang amat dirindui
perburuan ini terus bertebaran
dalam menagih
cinta Sang Pencipta
yang nanti
di perbatasan waktu
berteduhnya
para perindu tegar.


Onak kelekaan

Keduniaan
melalaikan aku
terus ku terleka di pawana pesona palsu

Oh sungguh
hinanya diriku
ketika
sahabat-sahabatku
berlarian lekas
ke pintu syurga
sedangkan aku
sekadar
melihat..

Ya ALLAH,
lemahnya aku

Kuingin kembali ke arena mujahid
ku lelah amat
di bumi sang fasiq

Ya Allah,
ku akui kehinaanku
ku mohon
kembalikanlah aku
aku ingin pulang
sebelum fajar
tidak
terlihat lagi

Selamat tinggal Maahad Johor..

 Hari terakhir di permuqiman ilmuwan Islam amat sayu terasa. Akan tetapi, perjuangan harus diteruskan. Sahabat-sahabat seperjuangan beransur-ansur beredar daripada mahligai ilmu ini yang banyak menitiskan nur kebenaran ke dalam hati-hati kami warganya. Terlalu bayak rasanya lafaz 'syukran' yang mahu diberitakan kepada sahabat handai semuslim yang acapkali menegur, mengkritik dan memimpin saya dalam masa 10 bulan yang terasakan pendek ini. Turut amat saya hargai ialah guru-guru yang bermartabat mulia..moga Allah merahmati mereka, AJK juga penyelia Maahad Johor yang tekun mengemaskini kemaslahatan suasana tarbiyyah sehinggakan para warganya bagaikan berada di taman-taman syurga.

 Al-Fatihah disedekahkan kepada para pengarang kitab-kitab mukhtabar yang banyak menyinari benak mentaliti. Semoga semua ilmu yang dicerap tidak terlerai sekadar di dewan peperiksaan. Harap-harap, nur ilmu ini kelak akan menyinari laluan pancaroba hari ini yang menyaringkan hanya muslimin muslimat yang ampuh imannya mampu bertahan. InsyaAllah.

 Terima Kasih Maahad Johor. Terima kasih guru-guru, sahabat handai, sang saudara semuslim pencetus inspirasi, aurora ilmu serta kaca-kaca kenangan yang akan ku bingkaikan dalam album ukhwah fillah selamanya...

Monday, November 22, 2010

Perisai Sang Muslimah

 Realiti hari ini menghentak sanubari saya agar bangkit bagi mempertahankan salah satu amanah kaum muslimin; iaitu para muslimahnya. Perkongsian ini merupakan suatu metodologi yang diharap dapat meluruskan emosi kaum hawa dalam berinteraksi dengan yang bukan mahram. Semoga fenomena saling rosak-merosakkan hari ini akan menemui penawarnya kelak.

Lelaki secara amnya terbahagi kepada;

(1)Lelaki berorientasikan tanah
(2)Lelaki berorientasikan air
(3)Lelaki berorientasikan api
(4)Lelaki berorientasikan angin

1-Profil lelaki berorientasikan tanah

*Berhadapan ancaman cinta dunia
*berwajah berprinsip
*mementingkan intelektual
*kekuatan dalam fikir
*ketenangan dalam kebenaran

 Seorang muslimah dalam mengukur kesolehannya dengan mudah adalah dengan memerhati ideologi pemikirannya. Islamik ataupun Fasiq? Aliran wangnya pula perlu diperhatikan. Adakah demi yang halal ataupun haram? Juga ketika membicarakan subjek keagungan islam. Ukurlah keyakinan intelektualnya dalam menetapkan Islam sebagai suatu kesyumulan. Keteguhan anda dalam menegakkan al-Quran dan al-Sunnah akan semakin menambat hatinya andai si dia berstatus soleh.

 Andai kesolehan bukanlah kecintaannya, anda akan menyaksikan kerakusannya dalam membelot segala-galanya sebagai manifestasi cinta dunia yang bertapak. Andai anda sudah bergelar isterinya, bentuklah mentaliti islamik secara berhikmah, semoga Allah mengurniakannya hidayah.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya ditutur:

-"Saya ni lelaki baik tau"
-"saya ada segala-galanya"
-"Awak fikir la betul-betul, syang memang sukakan awak"

*Tafsiran ihsan

 Lelaki baik yang sebenar adalah sang pejuang yang menurut sunnah Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya, segala-galanya adalah pinjaman yang sementara dan milik mutlak Allah s.a.w. Pilihlah al-Quran dan al-Sunnah sebagai piawaian dalam anda membuat pilihan.

2-Profil lelaki berorientasikan air

*Berhadapan ancaman nafsu
*berwajah tegas
*mementingkan fizikal
*kekuatan dalam zikir
*ketenangan dalam amanah

 Hubunngannya dengan Allah adalah penzahiran yang mudah dalam menggugat kesolehannya. Sewaktu tiba detik solat, saksikanlah air muka mereka, Sama ada melukiskan keghairahan ataupun tidak. Perhatikanlah kekhusyukan solat mereka serta ketakwaan mereka dalam menundukkan pandangan agar ancaman nafsu tidak mengkhianati hati. Anda akan merasa aman dengan keelokan akhlak mereka andainya berstatus soleh sebagai natijah zikrullah yang istiqamah. Kadangkala, ketegasan mereka dalam melantangkan kebenaran mampu memberi impak maksima ke atas ketulenan islam.

 Elakkan sedaya upaya daripada bertemu tanpa mahram lantaran anzaman nafsu yang menghinggapi. Andai anda adalah isterinya, perbanyakkanlah doronganmu dalam menghadirkan keinginan beribadat kepada Allah sebagaimana selayaknya kita sebagai hamba.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya ditutur:

-"Rugi kalau awak tak terima saya"
-"Awak beruntung kalau dapat saya"
-"Saya betul-betul sayangkan awak tau"
 
*Tafsiran ihsan

 Kerugiaan hakiki adalah andai kehilangan cinta Allah. Keuntungan yang berbaloi adalah dengan akad nikah yang sah. Hanya Allah s.w.t yang benar-benar menyayangi hamba-hambaNya yang taat dan solehah.

3-Profil lelaki berorientasikan api

*Berhadapan ancaman godaan syaitan
*Berwajah comel
*mementingkan emosi
*kekuatan dalam syukur
*ketenangan dalam menyampaikan/berkongsi

 Sebaiknya anda memerhatikan dengan siapakah si dia bersahabat. Kelompok yang bagaimanakah? Yang gemarkan kebaikan atau yang menolaknya? Lelaki sebegini lazimnya mudah dipengaruhi oleh persekitaran. Kata-kata yang sering diucapkannya dapat mengukur tahap kesyukurannya terhadap nikmat tuhan. Kesolehannya dapat anda rasai semasa si dia mengajak anda mendekati kebaikan berlatarbelakangkan islam sebagai simbolik kesolehan. Kemahirannya dalam berdakwah adalah permata yang silauannya mengkaburkan penglihatan para pendusta.

 Andai dirinya bukanlah insan soleh, semakin galaklah syaitan menariknya ke lembah kefasiqan bersama teman-teman perindu kemungkaran. Berhati-hatilah, mungkin anda juga boleh turut terjebak! Kukuhkanlah imanmu dengan malu sebagai benteng. Andai anda adalah isterinya, dakwahkanlah si sia ke arah kebaikan dan berhati-hatilah dengan setiap teman-temannya.

*Ayat-ayat manis yang lazim dituturkan:

-"Saya nak sentiasa bersama awak"
"Awak perlu sentiasa di samping saya"
-"Kalau awak tak de, saya rasa sunyi sangat"

*Tafsiran ihsan:

 Sentiasa berzikrullah adalah lebih afdhal. Feqh syar'iah perlu dikuatkuasakan sebagai bukti ketinggian maruah mu. Ingatkannya mengenai betapa hampirnya Allah s.w.t dengan para hambaNya.

4-Profil lelaki berorientasikan angin

*Berhadapan ancaman keegoan manusiawi
*berwajah tenang
*mementingkan spiritual
*kekuatan dalam sabar
*ketenangan dalam kebijaksanaan

 Sifat tawaddhu' dan zuhud sinonim sekali dengan lelaki soleh sebegini Dia kerap kali merendahkan hatinya hatta manusia lainnya amat menyanjunginya. Anda dapat mengagak kesolehannya dalam ptiap pertuturannya yang bersalut hikmah bersandarkan wahyu ilahi. Kesabarannya amat dikagumi dalam melalui ranjau epilog kehidupan yang berpanahan para pendusta tuhan. Ketenangannya bpula bak hembusan angin yang menyamankan. Semoga anda dapat menghadam tiap bait-bait takwa yang dituturkan.

 Andai keegoannya menolak personaliti kesolehan, maka anda seakan-akan melihat seorang makhluk yang bagaikan dirinya hidup selama-lamanya; egoistik sekali. Si dia sentiasa merasakan setiap ijtihadnya adalah al-Haq tanpa mempertimbangkan fakta-fakta analitikal yang lain. Pertuturan si dia yang kurang soleh ini amat gemar memperlekehkan individu lain tanpa keperluan syar'i. Perkara-perkara lagha pula acapkali dilentur lidah yang kadangkala bercabang dua. Andai anda memilikinya sebagai isteri, lembutkanlah hatinya dalam menyedari diri sebagai sekadar hamba Allah yang berhakikat hina.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya dituturkan:

-"Apa kata kalau awak jadi seseorang yang istimewa bagi saya?"
-"Saya ingin membahagiakan awak"
-"Awak tercipta untuk saya, dan saya adalah untuk awak"

*Tafsiran ihsan

 Jadikanlah Allah s.w.t sebagai yang paling istimewa sebelum memasukkan yang lainnya agar Allah s.w.t tidak dilupakan tatkala kita mencintai si dia. Kebahagiaan hakiki adalah apabila beroleh redha ilahi, lantas batasilah hubungan mu dengan syariatNya. Ingatlah sentiasa janji-jNya bahawa lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik, manakala lelaki yang keji adalah untuk wanita yang keji.

*FORMASI OPTIMUM

 Tiada tuhan melainkan Allah, Nabi muhammad s.a.w ialah utusan Allah. Sang Muslimah adalah si rusuk kiri yang harus menghormati dirinya terlebih dahulu melalui pengaplikasian hijab yang optimum sebelum penghormatan daripada manusia dituntut. Apabila agama Allah dijaga rapi sebagai pengabdian diri, maka insyaAllah, ia akan menjadi perisai pelindung maruah manusiawi.

Wallahua'lam

Kecewa Cinta


 Saya terkesima ketika mendengar kisah salah seorang rakan saya. Pada asalnya, beliau adalah seorang lelaki soleh yang berada di lingkungan tarbiyyah. Tetapi, kerana kesilapan diri sendiri, beliau terpaksa berpindah ke persekitaran sekolah lain yang lebih terbuka. Kejutan budaya berlaku. Selepas berkenalan dengan seorang perempuan yang perempuan yang mungkin berwajah menarik, beliau terus berharap sepenuh hati. Sayang sekali, perempuan tersebut tidak berlaku jujur. Setelah menyedari ketidaksetiaan cinta pertamanya, dia terus berubah. Mentaliti 'playboy' telah merasuknya. Tangannya mula gemar merosakkan kehormatan si rusuk kiri yang lain semata-mata kerana 'frust' dengan suatu perhubungan yang dikhianati.

 Kerana suatu ujian hidup, kadangkala manusia lupa kepada siapa harus dipasrahkan taqdir. Mungkin, Allah sekadar ingin menguji setahap mana potensi takwa yang kita pelihara. Kasihan, apabila saat cinta insan tidak berpautan, cintamu kepada tuhan kemudiannya terabai. Syaitan sebagai pencinta nafsu lalu menghasut kerajaan akal yang telah kehilangan menteri iman seterusnya menjerumuskan jasad ke lembah kedurjanaan.

 Allah bersamamu saat kau mahu bersamaNya. Tabahkan hatimu, Allah menguji keIKHLASanmu. Adakah kau mencintai si dia kerana Allah ataupun yang lain. Andainya redhaNya adalah destinasi, sebarang taqdir yang bertentangan dengan nafsu akan mudah diredhai emosi asbab akar ikhlas sebagai paksi.

 Allah mengujimu saat kau istiqamah memujiNya. Kuatkan jiwamu, Allah menguji keSABARanmu. Sabar terbahagi kepada tiga:

(1)Sabar melaksanakan ketaatan

-syabas sekiranya dirimu berterusan taat walau sebagai manusia biasa hatimu remuk kerana ketentuanNya.

(2)Sabar dalam mengelakkan maksiat

-Kelukan lidahmu dari bicara kufur, kerana ianya adalah dosa hati yang memeritkan fitrah. Tahanlah tanganmu dari merosakkan kehormatan si rusuk kiri yang lain sebagaimana kau benci andai saudara perempuanmu dinodai.

(3)Sabar dalam menghadapi musibah

-Ambillah iktibar daripada segalanya sebagai momentum terbaik bagi mematangkan kita. Barangkali selepas ini, dirimu akan lebih teguh seteguh Ali radh.

 Allah menaburkan kurniaNya ketika kau kekal bersyukur kepadaNya. Inilah tandanya bahawa Allah masih menyayangimu. Dia mengujimu agar hatimu lembut di rintihan sayu saat munajatmu. Dia mentarbiyyah hatimu agar lebih tabah lantaran rona-roni dunia kini mengkehendaki insan yang tabah agar cinta dunia tidak mengkaburkan cinta Allah yang bersemi. Gantungkan harapanmu kepadaNya agar Allah Yang Maha Kuasa mempertemukanmu dengan si rusuk kiri yang lebih baik. Tiada yang mustahi bagi Allah. InsyaAllah.

 Kita kan hambaNya. Memang selayaknya kita diuji. Cinta; fitrah suci yang tidak sewarasnya diselubungi fitnah hasil nafsu sarakah manusiawi. Sentiasalah yakin bahawa Allah ingin menguji sifat ikhlas, sabar dan syukur di dalam sanubarimu.

 "Dari Abu Sa'ad Bin Malik bin Sinan al-khud ra., bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "dilarang menimpakan bahaya dan dilarang membalas bahaya (dengan bahaya serupa)."

(HR IBNU MAJAH, DARUQUTHNI)

Sunday, October 31, 2010

Halilintar al-Haq

Tugu kebenaran
walau seringkali roboh
hatta hingga pembinanya diperbodoh
diperbudak-budakkan
oleh kroni berkepentingan
tetap kan ia teguh
disimbahi darah perwira mulia
disirami air mata bertaraf permata
dan sang penzalim
telah ditetap di kalam al-Haq
kezaliman hakikatnya
sibuk membina
kerandanya sendiri
sebagai hantaran
lamaran neraka

Taufan Pelestin



Oh Palestin
Kau bumi Anbiya'
Bumi mujahadah berlumuran darah

Kau kan bebas!
bersama janji Allah
batu-batumu persis Salehuddin al-Ayubi
yang marak
diperkasa dek sumpah sang Syahid

Aku bersamamu
Wahai bumi Allah
aku mendoakanmu
berlarilah dikau
berderas laju
bak deruan taufan
bak beburung Ababil
Kau kan menang
Hidupmu mulia
Matimu syuhada
dan aku
kan bersamamu

Menjurangkan meskipun menghampirkan

 

 Dunia berubah seiring peredaran zaman. Letusan teknologi menimbulkan berbagai-bagai program menarik di televisyen, facebook semakin digilai serta tidak lupa kegiatan blogging yang turut saya minati.

 Kadangkala, saya termenung seketika. Mungkinkah kesemua pembaharuan ini benar-benar menyatukan kita. Maksud saya, demi maslahat yang berfaedah. Saya kerap kali tersedar, saya mungkin lebih kerap menatap wajah siber visual yang beremosi tetapi hampa dari roh, berbanding berbual dengan kerabat keluarga sendiri. Mungkinkah ini implikasi sampingan teknologi??

 Kes-kes di dada akhbar berkaitan laman sosial facebook ada yang menyatakan wujudnya kes penceraian asbab terlalu asyik melayani teman di alam maya sehingga alpa akan amanah yang dipertanggungjawabkan sebagai suami/isteri.

 Sekadar pedoman buat diri sendiri. Erm, apa yang saya patut bualkan dengan ibu saya sebentar lagi ya?..

Sehalus aliran zikir

Suara air mengalir
gemersiknya membelai kalbu
terciptanya suatu anugerah
buat insan
yang mahu memahami
merenung melalui mata hati
ayat-ayat kebenaran
wujudnya Dia
walau tak terlihat
tapi terasa
ketika hati mendengar alam berbicara
bahasa zikrullah
meskipun ilmu manusia membatasi
tapi
hati yang tidak mati
terpancar pengertian
lafaz-lafaz syahdu
alam
memuji Tuhan



Sindrom Duniawi

Dunia sedang membusuk
digigit virus tercinta
manusia ayik berlumba-lumba
menempah tiket neraka
oleh itu diolahnya dunia
bak bayanagn syurga
namun kepalsuannya
tampak jelas teraib

Bagaikan di minda manusia
mustahil
adanya Tuhan
dosa pahala
syuga neraka
azab dan nikmat

Segala-galanya ingin dihabisi di sini
justeru dijustifikasi
kala penghisaban kelak
apa yang dibawa
sebelum mati?

Wasiat untuk mantan Penggali Agama



 Kasihan saya merasakan ketika menyedari ada antara teman-teman seperjuangan yang dahulunya berstatus soleh dan solehah telah berubah dahsyat apabila tamat sahaja 'akad perolehan sijil' dan menceburkan diri ke arena realiti kehidupan.

 Tanpa iman yang kukuh, ilmu yang luas dan 'amal yang mantap, maka manusia akan mudah hanyut ditarik arus globalisasi yang jarang mengenal ihsan.

Wahai sahabat,

 Bersabarlah, memanglah mungkin tiada lagi teman-teman yang kukuh kerohaniaannya berdiri di sampingmu. Tetapi, bukankah tuhan itu hampir, Allah sentiasa ada bersama kita.

 "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)Ku dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran"

(SURAH AL-BAQARAH, 2:186)

 Amanatilah amanat ustaz dan ustazah kita. Kerana mereka pernah dan telah merentasi tipu daya duniawi ini, lebih awal dan lama berbanding kita.

 Ambillah perlembagaan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai ketetapan yang dipakai tanpa bersyarat. Kalau dahulunya hati kita dijinakkan untuk mendekati Islam melalui pujian apabila ber'amal soleh, dimarahi apabila terlanjur mungkar, dihargai apabila bersabar, dikagumi apabila bersyukur dan dimuliakan apabila memeluk erat roh hidayah, maka kini ikhtiarkanlah dengan bermujahadah bagi mendapatkan hakikat ikhlas dan ihsan. Ingatlah bahawa Allah itu sentiasa hampir. Hampir sekali Dia denganmu.

 Cintailah sesuatu sekadarnya sahaja. Hanya cinta yang total adalah untuk Allah dan RasulNya. Cinta kepada insan hanyalah sekadar perhiasan di dunia yang sifatnya sementara ini. Kagumilah sirah Rasulullah s.a.w, para sahabat radh. dan Salafussoleh yang diredhai melebihi kekagumanmu terhadap artis-artis popular yang masih tidak tentu baik buruknya. Andai kita mencintai Allah, maka Allah pasti mencintai kita kembali. Semasa kita mengirimkan salam kepada Baginda s.a.w yang mulia, maka salam itu akan berjawab.

 Tak semua yang kita buat adalah betul. Melalui manhaj ahlul sunnah wal jamaah, silalah susuri piawaian keredhaanNya dan visi serta misi Rasulullah s.a.w yang berhati tulus. Islam itu sentiasa menimbulkan solusi yang terafdhal buat kita seandainya kita sebagai hamba yang dhaif benar-benar bergelar mukmin juga muttaqin.

 "'Sibghah Allah' siapa yang lebih baik 'sibghahnya' daripada Allah? Dan kepadaNya kami menyembah"

(SURAH AL-BAQARAH)

-mushaf al-Quran Darul Iman menafsirkan,
 'Sibghah Allah':artinya celupan Allah, maksudnya agama Allah

 Penampilan dan pemikiran manusia sememangnya berhakikat lemah. Yakinlah pada janji Allah dalam setiap keadaan. Akuilah kelemahan diri sendiri. Tiada ertinya meyakini kekuatan diri sendiri andai Allah menjanjikan bantuan kekuatanNya ketika kita bersusah-payah mentaati seluruh perintahNya dan menjarakkan diri dari kemurkaanNya. Dampingkan kalbu kita denganNya dengan Doa yang khusyuk, turutilah laluan asbab melalui iktiar yang mujahadah dan letakkan pengharapan sepenuhnya kepada Allah dalam tawakkal yang tulus. Semoga Allah merahmatimu.

 "Dan sekiranya mereka benar-benar rida dengan apa yang diberikan kepada mereka oleh Allah dan RasulNya, dan berkata "Cukuplah Allah bagi kami, Allah dan RasulNya akan memberikan kepada kami sebahagian dari karuniaNya. Sesungguhnya kami orang-orang yang berharap kepada Allah"

(SURAH AT-TAUBAH, 196:59)

 Telah ditaqdirkan para mantan Penggali Agama perlu memikul mandat Islam di bahu-bahu mereka. Hasilnya nanti, adalah redhaNya.

Indahkah hidup

Hidup tak selalunya indah
tapi kan terasa indah
andai hidup dinaungi Allah

Indahnya usia
andai tepu dengan ketaatan
 alangkah kasihan
andai hidup bergelojak kefasiqan
dan nanti
di pengakhiran
apakah yang ingin dikenangkan
pada episod dosa
yang mengalirkan air mata
yang meruntunkan hati
ketika dikenang kembali
sekadar iktibar
yang mustahil
diubah lagi

Hargailah hayatmu
selagi tersisa

Dimensi Maghfirah

Ya Allah,
silam kala
tidak ku terbayang
pelukan rahmatMu
kan menyelimutiku
yang terlalu hina

Ya Rahman,
bukanku memepersoal keRahimanMu
tapi sungguh
ku tergamam
akan lautan maghfirahMu
yang tidak terbatas di logika
sanggup lagi kau mengampuniku
meskipun aku tenggelam dalam dosa
terkabur aku dirundung keaiban
dan aku
tergamam
semasa sakinahMu menenangkanku
menerbangkan aku
ke kayangan kurniaanMu
khas diklasifikasi
buat hamba beriman
sedang aku hamba berdosa
mungkin layakkah aku??

Heavenlover voices

I'm here
stuck in this pity place
waiting
forever maybe
abot may me
free from my descriminate emotion
do able I
conquer the reign of lust
as the conquerer had much died
killed by the silent shot
of my
very own self

O Allah,
please reply my prayer
I'm here O god
as You are much merciful
please mercy me
mercy me from been biten by hellfire monster
I'm scared O god

please hear my hope
save me and bring me
to the
happy hereafter
forever ever after

Sehari sebelum STAM

  Hening pagi diawali dengan renyai-renyai hujan bagaikan melukiskan kesayuan ke kanvas emosi setiap warga Maahad Johor

 Malam semalam, kami saling bersalaman dan memohon kemaafan. Maklumlah, sebagai manusia biasa, mustahil terlepas daripada tersinggung rasa. Hati merasa sayu amat sayu kerana saya tahu, apabila menjejakkan kaki di IPT nanti, suasana sebegini akan menjadi kerinduan dan kenangan yang tidak ternilai harganya. Suasana ukhwah amat terasa kehangatannya. Sehinggakan sebilangan besar sahabat-sahabat mengalirkan air mata kerana beratnya hati untuk menghadapi sebuah perpisahan suatu waktu nanti.

 Bilik 202. Ruang yang merakam episod perjuangan ini akan ditinggalkan juga nanti. Walaupun saya bukan seorang yang suka melepak di bilik (jenis suka merayap :p), sedikit nilai sentimental terasakan wujud di hati manusiawi ini.

 Esok, natijah bagi hari-hari selama 10 bulan di Maahad Johor. Suatu ujian yang berat. Ya Allah, bantulah aku.

Seseorang

Terima kasih Tuhan
atas taqdirMu
mempertemukanku dengan seseorang
yang meninggalkan jejak

walau mungkin
bukan tercipta dia untukku
tetap ku syukuri segalanya
atas tiap-tiap bait takwa
menyedarkanku

Ya Allah,
kurniailah kami
CintaMu
yang tulus suci

Amiiin...

Saturday, October 30, 2010

Aku mencintaiMu

Ya Allah
aku mencintaiMu
aku hambamu yang lemah
janganlah kau tinggalkanku sendirian
aku sepi tanpa mu
aku resah tanpa redhaMu
aku ketakutan andai hilang maghfirahMu
ampunilah aku ya Allah
hamba yang selalunya khilaf
tersilap dalam bertatih
di titian penipuan
kerap ku berhadapan
onak kemunafiqan
racun kefasiqan
serta kuku besi kekufuran
pimpinlah aku Ya Allah
jangan pernah lepasi aku
kerana aku
teramat amat
menyayangiMu

Khatimah khilaf

Kelemahan dan kekhilafanku
menyakitkan kalbu emanku
kemanusiawian ini
memustahilkan aku bernada sempurna

Ku mohon maaf
saat munculnya keaibanku
dalam aku merentas arena alpa
diri ini yang tiada sempurna
menghulurkan salam
ke tiap gurisan hati
yang ku sakiti

Barangkali dosa-dosaku
assbab kaffarahku
mungkin musibah itu
menghampirkanku kepadaNya
atau mungkin
ianya nikmat
tanda Tuhan
masih sayangi aku

Saturday, October 2, 2010

Warkah ke Hati Murabbi



 Wahai Murabbiku, ku syukuri nikmat ilmu titisan susah-payahmu walau dalam sukar juga senang. Terima kasih. Kalian begitu banyak mengajarku yang jahil ini bagi bergelar 'alim agar tidak kekok kala berdepan duniawi yang menipu supaya dapat ku sampai ke syurga ukhrawi. Terima kasih yang tidak terhingga wahai guruku.

 Tetapi, entahlah, mungkin aku yang masih tidak mengerti. Kadangkala ada masanya percakapan diri ini tidak gemar didengari olehmu, mungkin lantaran dosa-dosaku dahulu yang pernah melukakan hatikan. Aku mohon maaf wahai Murabbiku.

Wahai Murabbiku,

 Aku sekadar insan biasa. Akulah remaja yang bergelora jiwanya, yang masih tidak bijak berdepan dengan keengkaran nafsuku sendiri, yang masih tidak kuat dalam mentaati seluruh perintah tuhanku serta sunnah rasulku, yang masih mencari-cari erti dalam kehidupan ini, yang setiap hari berdepan pilihan sama ada ingin terus syukur ataupun kembali kufur, yang maksiat seringkali menggoda aku yang lemah ini, yang 'amal soleh masih terasa berat lantaran budaya kemungkaran yang melingkari remaja seperti aku.

Kerana,

 Akulah remaja yang cuba-cuba memegang bara Islam. Seringkali, panasnya terlalu menyakitkanku serta bahangnya membakar sanubariku yang diliputi noda. Lantas, kadangkala aku lepaskan bara Islam itu. Kerana, aku insan yang lemah. Memang aku punya fitrah, tapi tetap pasti punya nafsu.

Wahai Guruku,

 Peganglah tanganku, kuatkan pendirianku, teguhkan semangatku. Ku harapkan agar kau membantuku agar diletakkan kembali bara Islam itu ke telapak tanganku, kerana, aku tidak kuat mengambilnya sendiri. Sudah seringkali aku tewas. Nafsu menumpaskanku, syaitan memperdayaku serta dunia mahu aku terus tertipu lalu menarik aku ke dalam kelekaan.

 Wahai Murabbi yang ku kagumi,

 Pimpinlah aku dalam sabarmu. Kerana jiwaku bukan mudah ditenangkan dan nafsuku mudah ditaklukkan. Akulah remaja yang memerlukan insan sepertimu. Yang bijak dalam tuturnya, yang sabar berdepan mehnah, yang tidak mudah melatah berdepan fitnah serta yang juga butir bicaranya membawa aku hampir ke mehrab rukuk dan sujud.

 Alhamdulillah, segala puji kepada Allah,

 Terima kasih kerana sudi memahami. Terima kasih kerana sudi menatap luahan ini yang entah apalah sangat nilaiannya. Warkah ini bukanlah nukilan karyawan ternama. Tetapi, sekadar karya daripada seorang manusia biasa yang amat mengharap redha guru-gurunya. Allahua'lam.

Wassalam

Coretan syawal



Syawal kali ini, bagaikan suatu petanda bahawa saya sudah sepatutnya berkelakuan lebih matang. Layanan daripada kerabat keluarga yang berbeza berbanding tahun-tahun sebelumnya, di samping pemberian duit raya yang semakin pupus menandakan takat usia yang baru bagi diri ini.

 Niat beraya pula perlu lebih bersih daripada mengharapkan "sampul ang pow", malahan lebih afdhal diniatkan semata-mata untuk merapatkan silaturrahim kerana Allah yang Maha Pengasih.

 'Dari Anas radh. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bersabda: Mana-mana hamba yang menziarahi saudaranya semata-mata kerana Allah maka akan datang malaikat dan menyeru daripada langit: "Bergembiralah kamu dengan kehidupan syurga untuk kamu, dan Malaikat di arash pula menyeru" Hambaku telah datang menziarahi saudaranya semata-mata keranaKu maka telah wajib bagiku untuk melayaninya sebagai tetamu, dan sebagai balasan keredhaanNya tidak kurang baginya ialah syurga.' (HR BAZZAR)

 Seperti biasa, surau al-Muttaqin iaitu surau berdekatan di taman perumahan saya sarat sekali dengan jemputan marhaban aidilfitri petanda limpahan rezeki dari khazanahNya. Alhamdulillah.

 Dalam keghairahan beraya sakan, sama ada mahu atau tidak, fokus utama bagi tahun ini adalah Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Jemputan dari seorang pak cik yang mengajak saya bagi bermarhaban di rumahnya pula terpaksa ditolak selain beberapa kemahuan lain yang terpaksa saya korbankan. Semoga pengorbanan yang masih kerdil dalam memetik bait-bait kebijaksanaan ini akan berbaloi nanti. Saya hanyalah makhluk yang sewajibnya berikhtiar bermati-matian sedangkan Allahlah yang menentukan pengakhiran.

 Ya Allah, ku mohon dikurniai kekuatan hafazan, kefahaman agama serta keikhlasan niat.
 Amiin, ya Rahman ya Rahim.


Friday, October 1, 2010

Banduan nan bahagia

Dunia bukanlah syurga
bahkan penjara
bagi mukmin bertakwa
yang gentar
kala bergegaran
firman azabNya

Bahkan begitu,
Yusuf a.s sanggup dipenjara
Musa a.s
tangkas berdepan firaun terlaknat
Malahan lagi
Zakaria a.s
Isa a.s
dan Habibun Najah
rela tersiksa
sekadar di dunia
yang sempit nan sementara

Sungguh benar
terpateri kalam
syurga bagi banduan dunia
yang rela
menyiksa nafsunya menahan yang haram
menekan hatinya
berterusan taat

Malahan lagi,
syurga kemudiannya
rindu pula
pada si dia
perindu syurga

Rindu Musafir

Untuk apa aku kufur?
sedang tuhanku mncukupkanku

Apa ada pada dunia?
pencintanya akan sengsara
serta perindunya
diapit nafsu
lalu mengelabui mata hati

Apa yang kau cari di dunia ini?
biarkan imanmu menjawabnya
Apa ada pada jelitawan?
andai bidadari sedia menanti
Apa ada pada harta duniawi?
sedangkan akhirat kekal abadi
Apa ada pada pangkat dan darjat?
bisakah dibawa
ke liang lahad?

Wahai sang Musafir,

Safarmu pasti berakhir
janganlah
kau hasratkan dunia tempat bermuqim
sudahkah kau bawa iman dan amal
bagimana nanti
andai ajal
memanggilmu pergi?

Diam-diam kemuliaan

Kadangkala
diamnya ulama'
bukan bererti
beliau redha

akan tetapi
kadangkala
diamnya ulama'
lantaran
takut-takut andai
berpalingnya umat berlari
meninggalkan agama
terkontang-kanting
lantaran
biasan iblis
yang terkesumat bisanya
di kalbu fasiq

seraya seharusnya,
Mukmin tulen
yang tulus tauhidnya
terserlah syariatnya
juga
faham benar
akan hakikat, makrifat dan tarikat
ideologinya
dipasakkan akalnya tegas
pada pasak islam
diluruskan hatinya
pada alunan iman
dimurniakan nafsunya
pada irama ihsan

Ya Allah,
maafkanlah ulama'-ulama' kami
kala tersasarnya ijtihad
dari maslahat umat

Ya Allah,
berkatilah
ijtihad-ijtihad yang haq,
lembutkanlah hati-hati kami
dalam
mentaati juga memahami
mengenai erti kehendakMu
serta RasulMu

Hikayat bahu lelaki

Lelaki adalah bahu
bagi layaknya pelindung
menangkis yang dilindungi
si kaum hawa
dari kekalutan
fitnah dunia

Biarlah bahu ini
menjadi tempat persinggahan tangisan
tempat airmata berjuraian
tempat kaum hawa
mengadu penat-letihnya
di penghidupan ini
selepas
Allah
Yang Maha Mendengar

Namun begitu,
bahu bervirus kusta
berwabak syahwat
akan menghakis si rusuk kiri
menghapus hakikat kehormatan diri
dan
selayaknya
bahu sebegini
dipatah-riyukkan
dan dihumbankan
ke Jahannam selamanya

Bahu lelaki
ditaqdirkan sebagai pelindung
sepertimana salafussoleh
sanggup berjuang
mempertahankan maruahnya
si kaum hawa

Bahu-bahu yang mulia,
umpama Yusuf a.s
sanggup dipenjara demi prinsipnya
bak Abu Bakar al-Misk
yang najis dirasakan
lebih harum berbanding zina,
juga persis
lelaki penjual kipas
sehinggakan malaikat
diutusNya
menyelamat jasadnya,
bahu yang tegap,
dimisalkan Ali r.a
tangkas sekali menangkis mehnah
menjadi bahu yang setia
nuat si dia
Fatimah az-Zahra'

Bahu-bahu yang hina,
harus disembuhkan
dari kusta yang menggila
agar si rusuk kiri
peroleh pelindung sejati
yang diamanahi
termaktub
dari rukun ilahi

Hari-hari terakhir kian berakhir

Melihat masa berlalu
meninggalkan
aku di sini
sepi

Detik demi detik
seakan-akan diinginkan
agar ia tidak berakhir

10 bulan yang indah,
Maahad johor muara ilmu perindu ilahi,
di sini
erti persahabatan dimanifestasi
sisi hidup melangit tinggi
juga di sini
ku kenal maknanya
berteman kerana Dia

Melihat senyum temanku,
ruang bilik yang terpahat memori,
surau al-Firdaus
lembahnya dakwah,
muzakarah
juga zikrullah,
menghitung
hari demi hari
yang
akan berakhir nanti

Ya Allah,
Maafkanlah aku,
amdai bermuqimnya
cinta dunia di hati ini,
Ya Allah,
temukanlah kami
sebagai saudara
di syurga abadi

Aura Imtihan

Pertempuran ilmu
mujahidnya menakluk nafsu
menumpaskan kukubesi kemalasan
membebaskan minda dari kejumudan
demi
menghadirkan abad
berkibarnya ilmuwan islam

walau jasad berdetik pedih
menahan jemari dari bersedih
namun niat tulus
rerus-menerus
menghulur busana sufi
ber'uzlah memurnikan hati
dengan
ilmu ilhaman ilahi

Halaqah ilmu
sedang asyik berpacaran
yang mengimpikan
pernikahan
dengan kejayaan.

Mukmin berilmu
diamnya fikir
kalamnya zikir

Imtihan adalah portal
serbang semesta imu
membuka lebih cahaya
bagai digapai
sang mujahid ilmu

Alangkah untungnya, andai kau jadi muslimah sejati


Metaforanya, ada seorang manusia, diberikan pilihan sama ada menaiki sebuah motor kapcai yang buruk ataupun menaiki sebuah superbike bagi menuju ke sebuah destinasi yang terlalu jauh. Tetapi aneh, dia dengan tanpa rasa rugi mengambil pilihan cukup menaiki motor buruk tersebut dan mengenepikan pilihan lain yang ternyata lebih baik.

 Begitulah fenomena hari ini. Jadi, bergembiralah bagi seorang muslimah yang telah memilih gaya hidup Islamisme berbanding isme-isme lain yang entah apa-apa.

(1)Hati sentiasa tenang. Apabila harapan kepada dunia telah ditawakkalkan dengan tali ilahi serta janji-janjiNya, maka kegelisahan dalam memilih laluan ke arah kebahagian kian jelas. Natijahnya, islam yang bersifat fitrah berupaya meneutralkan hati ke arah ketenangan hakiki.

(2) Terpelihara kehormatan. Seorang meslimah yang berbusana sopan akan mudah terhindar daripada jelingan nafsu yang rakus.

(3) Tidak perlu menipu diri sendiri. Benarkah kebahagiaan adalah dalam meraih cinta insan? Atau menjadi manusia yang paling popular? Atau menjadi perempuan yang paling seksi dan menggoda sehingga mengkin lebih layak bergelar betina? Jikalau begitu, mengapa ramai artis-artis barat seperti Britney Spears, Lindsay Lohan dan sebagainya dilihat kucar-kacir kehidupannya walaupun setiap yang diidamkan telah diperoleh? Hayatilah, sesungguhnya asas menuju kebenaran adalah kejujuran. Hakikat kebahagiaan adalah dengan menyerahkan keyakinan kepadaNya serta mentaatiNya setulus mungkin akan memutikkan bunga kebahagiaan.

(4)Memahami akhlak yang sebenar. Sungguh memalukan apabila setiap harikita dipopularkan dengan akhlak yang bukanlah berlatarkan fitrah mahupun fikrah islamiyyah sebenar. Terjerit-jerit, melunakkan suara pada yang tak sepatutnya serta setiap yang bercanggahan dengan syarak bukanlah akhlak yang patut dibanggakan. Cara hidup apa yang kita aplikasi?

(5) Tidak hipokrit dengan tuhan. Ramai orang berkata, "tak pe perangai buruk, asalkan hati baik". Alangkah malangnya apabila seseorang yang berpotensi menjadi mukminah contoh memilih pula gaya hidup yang kurang diredhaiNya. Apa yang diperjuangkan sebenarnya?

(6) The happy ending. Pengakiran bagi pengorbanan jiea seorang muslimah dalam mengekalkan prinsipnya di saat yang penuh fitnah ini adalah redhaNya serta syurgaNya! Inilah janji Allah.

(7) Permata yang dicari oleh lelaki soleh. Prinsip biologi hormofilli membuktikan bahawa seseorang manusia akan mudah tertarik kepada manusia lain yang memiliki keserasian dalam nilai, gaya hidup serta prinsip.

Wahai kaum hawa,

 Hanya dengan mengamalkan ideologi Islamisme yang tulen secara telus akan membuatkan hati kaum Adam benar-benar kagum kepadamu. Justeru, "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri."

wallahua'lam

Saturday, September 18, 2010

Hayat yang dicintai

Hayat hanya sementara
seakan-akan dirasakan
mahu sahaja diakurkan bisikan syaitan
mahu sahaja..
berbuat apa sahaja
seakan-akan
masih ada 1000 tahun lagi

Sedarlah insan,

Hidup yang sementara ini,
akan sirna jua
dan hari-hari yang berlalu
akan tinggal kenangan
ketawa temanmu..
cinta kekasihmu..
serta seluruh hayat ini..
akan menyingsing perlahan

Lalu,
untuk apa dipersiakan masa
sedang esok belum pasti
bernyawakah diri?
untuk apa dilaksanakan maksiat?
sedang kau tahu
kelak
ia kan dikesali

Teman,
Jangan kau cintai dunia ini
kerana
tiap bunga akan layu
dan
setiap yang kau cintai
akan pasti pergi

Tegaskan ke hati
Wahai diri!
Cintailah Allah!
Cintailah Sunnah Rasulullah s.a.w.
Hanya sesungguhnya..
inilah cinta membawa ke syurga.

Usah persiakan rusuk kirimu



 Wahai pemilik asal rusuk kiri,

 Seharusnya kita menjadi pelindung. Seharusnya kitalah yang menggembirakan hati-hati yang halal bagi kita. Ketika nanti Allah s.w.t mempersoalkan mengenai amanah menjaga kaum wanita, apakah yang mungkin kita jawab nanti di mahkamah yang pupusnya hipokrasi sepenuhnya.

Kitalah pelindung kaum hawa,

 Langkah pertama adalah dengan mengikhlaskan niat seikhlas-ikhlasnya. Srmata-mata demi keredhaanNya. Batasi pergaulan dengan adab-adab Islam yang syumul walaupun kadangkala terasa berat di hati tetapi hakikatnya sungguh serasi dengan fitrah yang suci. Dalam masa yang sama, tahanlah tanganmu daripada menyentuh yang haram bagimu walau si dia amat kau sayangi. Renungkanlah, adakah kau sanggup menjadi asbab kepada terjerumusnya si dia ke lembah neraka yang tidak langsung mengenal ehsan? Tuluskan hatimu, lalu jawablah.

 Mengenai hati pula, urusannya sungguh halus. Sahutlah seruan jihad menumpaskan jajahan nafsu agar syahwatmu diikat dengan tali takwa serta digari dengan rantai keimanan. Apabila kau memandang wanita, maka pandanglah dengan rasa penuh tanggungjawab, penuh rasa ingin melindungi. Bukannya dengan igauan syahwat yang diharamkan.

 Pikullah amanah ini,

 Layanlah mahrammu serta yang halal bagimu dengan kemesraan berlandaskan Islam. Semoga mereka tidak merasa sunyi. Agar kaum hawa tidak mendambakan yang tidak halal bagi mereka. Isikan hati mereka dengan cintakan Allah dan ar-Rasul s.a.w. Semoga cinta yang tidak layak untuk mereka menjadi lelah dari mengerumuni mereka hasil daripada tembok malu yang terbina. Sesungguhnya, setiap yang lagha dan mungkar akan mudah sahaja membibitkan kefasiqan serta seterusnya menumbuhkan kecenderungan ke arah kemaksiatan

 Wahai yang 9 akalnya,

 Mereka adalah makhluk emosi, seringkali sensitif serta terasa pada perkara yang kita rasakan kecil tetapi tidak bagi mereka. Bersabarlah. Kagumilah sunnah nabi s.a.w . yang tidak pernah menyakiti tubuh isteri-isterinya. Malahan, nersifat penyayang, peka dan responsif dalam memahami tingkah laku mereka. Hanya dengan mengambil ikutan sunnah maka kemudiannya barulah mudah pentadbiran hidupmu bersama si dia.
Seringkali yang tersurat mengkaburkan yang tersirat. Kadangkala bahasa kaum hawa amat sukar difahami kerana kehalusan emosinya. Mohonlah kepada Allah agar dikurniakan ilham dan kefahaman.

 Kita adalah jantina yang dimuliakan Allah kerana tanggungjawab berat yang diamanahkan berbanding kaum hawa. Islam itu adil. Meletakkam sesuatu mengikut kesesuaiannya. Kitalah kaum yang yang diamanahkan kerja kenabian dan kitalah juga kaum yang ditakhtakan sebagai khalifah. Maka, selayaknyalah kita mampu mentadbir dunia dan manusia dengan aturan Allah yang Maha Mengetahui.

 Teguhkan iktikadmu!

 Andai hanya anda bersendirian dalam menggengam sunnah kebenaran. Maka teguhlah! Kerana janjiNya itu pasti. Sedang syurga kekal abadi dan bidadari-bidadari sedia menanti.

Friday, September 17, 2010

Semboyan sayembara STAM bersautan!


 Seakan-akan baru sahaja semalam saya mengisi borang nama di Maahad Johor. Segala-galanya berlalu begitu segera. Beginilah kehidupan dunia. Pelbagai peristiwa di sini akan kekal menjadi memori yang takkan terbayar harganya.

 Tepat pada tarikh 20.10.2010, tiada lagi dalih dalam mujahadah. Agenda menjadi 'Alim perlu dikuatkuasakan di dalam jiwa secara tegas. Seterusnya pelaksanaan usaha yang sebaik-baiknya perlu pula bersamanya sabar. Teori studi harus ditransformasikan menjafi ke arah yang lebih 'syadid'. Selepas ini, masa bersama rakan-rakan dalam bergurau-senda bakal menjadi singkat. Moga ukhwah sejati tetap tertegak di hati. 'Mesyuarat tingkap' akan berubah menjadi muzakarah ilmu manakala mana-mana ulat buku terpaksa redha andai kurangnya privasi kerana menjadi tumpuan penagih ilmu.

 Wahai barisan ilmuwan Islam!

 Teguhkanlah hatimu dalam perjuangan. Meskipun masa mencemburui, tiada apa yang mustahil andai ditaqdirkan asbab tadbir diri sebaik habis. Berjuang bukan kerana sijil yang sekadar kertas, tetapi diniatkan demi menyuluhkan cahaya al-Haq ke hati-hati manusia. Umat Islam memerlukan kita, lantas persiapkan dirimu sebaiknya!

Memoir teman

Ku akui ku tidak mampu
menggalas sendiri
beban dakwah ini

Terima kasih Tuhan,
kerna kau kurniakanku
teman-teman setia
yang memapahku
ketika aku kelelahan
yang memimpinku
ketika aku keliru
yang sudi menemani
ketika aku sendiri
yang tutur katanya
adalah mutiara sakti

Telah lelah kaki ini melangkah
telah kering titis air mata
ku mohon,
taqdirkanlah wahai Allah,
agar jihad ini,
dapat kami julang tinggi
kami tidak peduli
walau jasad ini dicarik-carik
walau kalbu ini dirobek-robek
demi berkibarnya
syiar islam sejagat.

Bertemu berpisah
hanya untuk Allah
saat jasad tidak lagi bertemu
moga hati-hati ini
tetap bersatu
dalam rabitah doa
kala
puncak munajat.

Rintihan terjawab

Mata hati melihat realiti
terbitnya mentari menyinari semesta
turunnya manik-manik hujan
menumbuhkan kelopak mawar
sungguh,
butirhujan itu
persis
si dia guru

Oh guruku,
Kami insan tiada sempurna
kadang kami keanak-anakan,
kadang kami terlena senyap,
kadang kami berlaku biadab,
kadang kata berlagak benci,
kadang kami tak kau senangi

guruku,
kalau tanpa petah katamu
tiadalah mentari di dalam hati
kalau terhenti tutur katamu
mungkinkah kami miliki ilmu?

guruku,
luahan hati merayu sayu
terimalah kami anak muridmu,
kami rindukan
hangat tuturmu
manis senyummu

guruku,
bukan niat kami meluka hatimu
bukan hasrat kami menahan senyummu
sungguh kami akui
engkau tak bersalah
kami yang buta
hati ini yang mati

Sungguh kami hanya ingin
melihat
kau tersenyum
lantaran kejayaan kami
hasil
titis-titis pengorbananmu
guru..

Hijab bicara dusta

 
Seorang muslimah tidak seharusnya mudah rebah pada pujuk rayu juga tipu daya seorang lelaki setelah segala tarbiyyah Islamiyyah dipasakkan secara sempurna. Maruah seorang muslimah tidak mudah dijualbeli. Sekali ia musnah, maka fitnah akan memangkah umat. Berikut adalah dalil-dalil aqli bagi menghadapi lenturnya lidah si pendusta.


(1) "Kalau awak sayang saya, awak mesti tidur dengan saya."


=Menyayangi seseorang tidak bermaksud memusnahkan diri sendiri. Setelah diserahkan segala-galanya, pastikah dia milik kita? Banyak lagi pembuktian cinta yang boleh dibuat. Usah dicampur-adukkan nafsusarakah dan cinta yang kononnya suci dalam satu relung hati.


(2)"Apa bukti awak sayang saya?"


=Adakah wajar suatu perbuatan yang keji boleh menjadi bukti hakikat cinta yang suci. Andai benar hati yang dicintai, perlukah musnah sebuah maruah?


(3)"Kalau awak tak nak buat apa yang saya nak, kita clash je la!"


=Cinta mengajar kejujuran dan kesabaran. Hanya ketika nafsu menjajah hati, kesucian niat dinodai. Yakinilah sesungguhnya terputus hubungan dengan manusia jauh lebih baik daripada terputus hubungan dengan Allah. Dialah Pencipta cinta, Penentu taqdir dan Pentadbir hati. Andai benar lelaki itu benar untuk anda, memang tercatit di luh mahfuz untuk anda, maka pasti tuhan akan menemukan anda dan si dia dalam kemuliaan maruah.


(4)"Awak ni kolot. Takkan nak pegang-pegang tangan sikit tak boleh?? Awak tak sayang saya ke?"

=Kolatkah beramal dengan suatu aturan yang diatur oleh Pengatur yang telah mentadbir seluruh alam maya dan Dialah yang mengetahui dengan sebenarnya lubuk isi hati insan. Andai manusia tidak berkehendak menurutinya, maka manusialah yang kolot pemikiran kerana tak terdaya mengerti suruhan ilahi lantaran fitrah dikotori nafsu lantas mengelabui penglihatan hati.


(5)"Ala, tak pe la, kita kan akan kahwin jugak nanti, takpe la sikit-sikit."


=Jangan berkata seperti kita penentu taqdir. Telah tertulis di luh mahfuz sepotong nama sedang nama sedang manusia tidak mengetahuinya. Apa ertinya, dikorbankan maruah diri demi sesuatu yang tidak pasti.


(6)"Ala, awak jangan risau la, saya pasti akan bagi awak kebahagiaan punya"


=Andai anda mempercayai perkataan ini, terbuktilah bahawa kebesaran dunia telah bermuqim di kerajaan hati. Benarkah makhluk yang memneri kebahagiaan? Percayakah anda bahawa makhluklah yang mentadbir hati? Lupakah kita bahawa Allah s.w.t yang memberi manfaat dan Allah s.w.t juga yang memberi mudharat. Hakikat sebuah makrifat, makhluk langsung tiada kuasa. Maka, logikkah cinta yang ditadbir dan dicipta oleh Allah yang bersifat Khalik (menjadikan) dapat benar-benar bahagia dalam menuruti nafsu sang makhluk yang tidak punya apa-apa. Jujurlah dengan diri sendiri.


(7)"Kalau betul awak sayang saya, awak kena serahkan segala-galanya pada saya"


=Lupakah kita bahawa hidup dan mati untuk siapa? Usah besarkan cinta insan lebih daripada cinta tuhan. Insan tidak punya apa-apa. Serahkanlah segala-galanya kepada Allah. Fahamilah hati-hati yang mengingati yang Maha Satu akan mudah bersatu.


-KHATIMAH HIJAB-


 Telah jelas hukum couple melalui ijtihad para mujtahid (ustaz&ustazah) yang thiqah. Terpulanglah kepada fatwa hati dalam membentuk keputusan terbaik. Berdoa dan berserahlah kepada Allah. Amalkanlah bersolat Istikharah agar hidup lebih terarah.

Amanah pesonanya wajah


Hayati sekilas bait ini;


"Indahnya wajah, bukan demi dosa.
Bukan juga untuk meremuk hati insan.
Tapi, untuk sujud pada tuhan."

 Seringkali berlaku, manusia yang dikurniakan nikmat hensem/cantik acapkali alpa lantaran mudahnya mendapatkan cinta insan. Bertukar-tukar pasangan, mempermain-mainkan perasaan insan lalu lalai dalam hanyutan cinta yang akan fana juga.

 Insafilah insan, bahawa nikmat yang diberi Allah akan dihitungkira kelak. Baik atau buruknya, pahala atau dosa lalu syurga atau neraka. Wajah yang indah adalah nikmat yang patut disyukuri, bukan dikufuri. Apa yang mampu dijawab di hadapan mahkamah Allah nanti jikalau keindahan wajah digunakan bagi merosakkan ketenteraman hati manusia lain.

 Meskipun, godaan perasaan kasih sayang yang kadangkala manis terasa walau ia tenggelam dalam kekaburan noda telah menerjah relung hati, akal yang berpaksi pada iman tidak harus mati. Bukankah kita boleh menyaksikan melalui mata hati, mana satukah cinta yang harus dipandang tinggi. Mana yang lebih penting, perasaan manusia biasa ataupun perasaan Allah taala?

 Lihatlah kisah nabi Yusuf a.s, Abu Bakar al-Misk dan lelaki penjual kipas bulu yang tidak menyalahgunakan nikmat pesonanya wajah malah mampu menepis himpitan nafsu yang bukan sembarangan hebatnya.

 Cinta itu dari ilahi, lantas secara logiknya bagaimanakah mungkin para penjenayah cinta iaitu pelaku maksiat berkemungkinan memperoleh nikmat sebenar cinta sejati? Sucikan cinta kita dengan tariqat taubat, wangikan ia dengan malu dan cantikkan ia dengan ikhlas.

InsyaAllah, cinta itu akan suci..

Sang Penghidap Cinta

Cinta,
Andai penghidapnya adalah 'Abid
maka makin menghampirkan kepada Dia
Andai,
penghidapnya adalah Da'i
maka tutur tarbiyyahlah dilentur lidah
Andai,
penghidapnya adalah 'Alim
maka ilmunya semakin melaut
Andai,
penghidapnya adalah Mujahid
maka pacuannya ke syurga kian deras

Akan tetapi,

Jika sang Fasiq dihidap cinta,
awasilah segera!
bisa jadi maksiat
bisa jadi jauhnya taubat

Cinta,
ia mengajar kejujuran
bukan penipuan,
mengajar pengorbanan
bukannya paksaan,
ia seringkali memberi
tidak pernah meminta

Bagaimana kita melihat cinta
sayugia,
begitulah juga ia kan hadir..

Go to fullsize image

Khidmat masyarakat di Maqam Mahmudiah


(catitan di Maahad Johor pada 10-8-2010)

 Mungkin kerana meraikan hadirnya bulan ramadhan, warga Maahad Johor telah dialu-alukan bagi menyertai program membersihkan pusara-pusara di maqam mahmudiyah yang tidak jauh lokasinya dari tapak asrama saya.

 Sepanjang di sana saya berasa bertuah kerana dapat menginsafkan hati ini yang kadangkala lalai lalu melupakan wujudnya kematian yang sifatnya pasti. Saya lebih memilih bagi membersihkan pusara yang kelihatan terbiar dan kurang berhias lantaran ia lebih menghadirkan kesedaran bahawa inilah 'rumah buruk' yang akan saya diami nanti. Tiada siapa yang akan menemani malahan dipenuhi pula dengan ulat dan cacing serta ditumbuhi duri dan semak samun. Ada antaranya yang lama terbiar sehinggakan batu nesannya pun sudah tidak terpacak utuh lagi.

 Mungkin bagi menambahkan lagi keinsafan, Allah telah mentaqdirkan adanya majlis pengebumian pada hari tersebut. Saya dan sahabat-sahabat lainnya turut sama membantu memasukkan jenazah ke liang lahad. Kemudian, bacaan talkin yang sebenarnya ditujukan kepada orang yang masih hidup, ternyata seolah-olah membuatkan saya merasakan bahawa sayalah yang melalui alam kematian. Kadangkala terdetik di hati, mampukah saya menghadapi soalan munkar dan nakir? Terjaminkah iman saya nanti? Suasana sepi serta sayu memenuhi hati. menginsafkan...

 Cuma yang dikesalkan. Ada antara sukarelawan wanita yang waaupun berpakain menutup kulit, tetapi bersifat melekap dan sempit. bukankah hijab wanita hakikatnya bercirikan menutup aurat di samping menutup pintu syahwat? Jikalau begini, kaum adam pula akan sekadar sibuk membersihkan kuburan tetapi mengelabui pula kesedaran bahawa di sinilah bakal destinasi persinggahan yang pasti...

Cintailah cinta kerana Allah

Cintailah cinta kerana Allah
tak perlu berbalas sentuhan
andai sudah berbalas doa
tak perlu bertaut maksiat
andai sudah bertaut takwa
jika hati yang dicintai
perlukah musnah sebuah maruah
benarkah zina tanda cinta?
atau ia fatamorgana
bahagiakah hati dalam kemungkaran
bahagiakah hati dalam syubhah
cinta ini dari Allah
tanya hatimu..
di mana letaknya Dia?

Wednesday, September 15, 2010

Ramadhan yang dirindui, I miss you..


Tirai Ramadhan telah menyingsing pergi..

 Pada perspektif saya, ramadhan pada tahun ini adalah yang paling bererti. Bukan kerana hidangan makanan enak yang kerap memenuhi meja hingga kadangkala tidak habis dimakan, tetapi kerana makanan rohani yang dirasai kelazatannya sungguh amat mengasyikkan.

 Tahun 2010 adalah tahun tarbiyyah. Hanya pada tahun ini saya benar-benar merasai nikmaynya tarbiyyah daripada para murabbi serta agungnya usaha dakwah serta usaha atas iman dan amal. Pengisian jiwa daripada ketiga-tiga agen hidayah iaitu jemaah tabligh, halaqah daripada UTM dan tariqat Naqsyabandiah al-`Aliyyah amat mendekatkan fitrah diri ini kepada kehadiran rasa dekatnya Allah di dalam jiwa.

 Apa yang amat saya harapkan, moga para followers sentiasa mendoakan diri ini berterusan mendapat ihsan hidayah dan taufiq ke arah keabadian hakiki iatu keredhaan Ilahi. Ya Allah! Kurniakanlah ihsanMu kepadaku serta amkanlah hidayat ke seluruh alam ya Allah.

 Amiin.

Nak buka tudung? bukalah..



 Hati ini panas setiap hari ketika terpaksa dikotori oleh pandangan yang dihidangkan tanpa diinginkan. Semakin ramai perempuan yang berpakaian tetapi sukar diklasifikasikan sebagai benar-benar berpakain.

 Kadangkala saya merasa kehairanan melihat tingkah laku perempuan-perempuan hari ini yang tidak selayaknya disarungkan di tubuh. Mungkin bukan satu isu bagi golongan yang mempertuhankan syahwat dan liberalisme, tetapi bagi saya yang meyakini kesahihan islamisme, hak asasi Allah bagi ditaati telah tercabar.

 Bersyukurlah bagi para solehah yang telah ditarbiyyah dengan rapi serta diselesakan dengan busana muslimah yang diredhai Allah. Moga kalian bisa istiqamah. Tetapi apabila sang solehah ini keluar daripada lingkungan tarbiyyah Islamiyyah, menuju kealam IPTA/IPTS atau ke alam pekerjaan, jati dirinya mula teruji. Apa yang dianggap sebagai kebanggan awalnya mungkin dianggap kolot, tak up to date, macam mak orang, jumud dan macam-macam lago tohmahan aneh dari hati yang dikelabui duniawi. Manakala fesyen yang dahulunya dilihat menjengkelkan mula dirasakan menarik dan `market` habis.

 Jika seorang solehah berubah prinsipnya adalah bagi mendapatkan perhatian kaum lelaki, maka seharusnya mata hati menyedari lelaki yang bagaimana pendirian personalitinya akan tertarik. Jujurlah.


 Fesyen seorang muslimah sejati telah diwahyukan oleh Allah kepada seorang lelaki yang pertama dalam zamannya yang memuliakan kaum perempuan semasa insan lain sentiasa menghinakan, lelaki yang paling mendahulukan kaum perempuan pada tempatnya, lelaki yang paling baik dalam melayani kaum perempuan serta yang paling memahami psikologi, keinginan dan kata hati kaum Hawa. Dialah Rasulullah s.a.w, lelaki yang paling pelindung anda.


 Saya merasa terkilan apabila perempuan-perempuan hari ini lebih rela menuruti fesyen-fesyen yang direkabentuk oleh lelaki-lelaki fasiq. Sedarilah bahawa inilah konspirasi kuffar dalam menghapuskan malu kaum muslimah, memusnahkan identiti,ideologi serta kehormatan kaum muslimah seluruhnya. Propaganda yahudi dan kristian telah menusuk ke atmosfera mentaliti kita. Berjaga-jaga!


 Kecantikan hakiki adalah kecantikan dalaman. Orang kafir sememangnya tidak memahaminya. Lihatlah; Britney Spears, Paris Hilton dan ramai lagi awek-awek cun barat yang terumbang-ambing dalam mencari erti kecantikan hakiki. Kecantikan luaran diagung-agungkan, namun kecantikan dalaman tidak ditinggikan. HIPOKRIT..


 Alangkah sedihnya kaum muslimah andai memilih gaya hidup orang kafir setelah Allah menunjukkan gaya hidup yang bakal membawa ke syurga yang sarat cinta sejati. Cinta Ilahi.


 Khatimahnya, saya menyeru kepada para solehah agar genggamlah kehormatan yang diamanatkan bagai menggenggam bara api. Pada awalnya terasa panas sekali, tetapi, apabila panasnya padam lantaran teguh menggenggamya, maka moga syurgalah yang digenggam.


 Apabila ada orang mengatakan:
"ala, poyo la kau ni, macam bagus jer"
"takpe, biar luar pakai biasa-biasa, asal hati baik"
Wahai muslimah, berwaspadalah, mungkin inilah bicara orang munafiq..orang yang hipokrit dengan tuhannya.


Renungilah;
Akal melihat wanita cantik kerana kebijaksanaan,
Mata melihat wanita cantik kerana kejelitaan
manakala
hati dan iman
melihat wanita cantik kerana ketakwaan.

HasbiAllah
Cukuplah Allah bagiku.

Tuesday, September 14, 2010

Ku sahut seruan

Aku ingin menjadi `Abid
yang sarat cinta pada pencipta
yang tiap hela nafasnya
menghirup rindu tuhannya
yang hatinya hanya
berpaut pada Dia

Namun,
baru ku sedari
umat islam memanggilku pulang,
mahu aku jadi panglima
mahu aku jadi penyeru
lalu terpaksa
aku tinggalkan mehrab sujudku
lantas ku sarung
perisai perang
lantas ku tempuh medan dakwah

maafkan aku wahai Allah
kerna lemah kudratku
pendek usiaku
sedikitnya `amalku
kerna aku bukan maksum
sungguh
dosaku setinggi gunung
sedang `amalku sekadar debu
bisa hilang diterbang angin

Maka,

harus ku redhai,
tiada kerehatan bagi seorang Mujahid
melainkan
syurga dan syahid.

sajak; ~BICARA ABADI~

sajak; ~BICARA ABADI~

Halusinasi duniawi
menghapus hadirnya hati
menghijab aroma abadi
Tanpa sandiwara, diri mencari abadi
kala akur rukuk..tika sayup sujud
mungkinkah kelak kutemui,
indahnya abadi hakiki

susurilah derap langkah utusan Allah
agar rasa cinta ini
bersemi selamanya
cinta hati kami, Rasulullah S.A.W,
bagindalah pancaran tiada padam
bagindalah, sinaran tiada sirna
meski nadinya telah berhenti,
namun, hasrat perjuanggannya tetap kami sanjung tinggi!
kamilah, anak-anak penakluk Andalusia!
kamilah, batu-batu di jalanan al-Aqsa!
biar bercerai hati dan nyawa
biar huhur darah syuhada
bulan bintang menjadi saksi
sumpah kami pada ilahi!
bangkitkan hati semangat juang
agar syafaat tidak terbuang

wahai teman-teman,
siapakah pembebas bumi palestin?
siapakah pemenggal kuffar hipokrit?
wahai teman-teman,
adakah kalian tahu?
kalianlah tariq bin ziad!
kalianlah salehuddin al-ayubi!
kalianlah sultan al-fateh!
kalianlah hassan al-banna!
wahai teman-teman,
usah dipersia ilmu mulia
hakikat martabat wujud padanya
balaungkan kobaran takbir penggegar
moga terpancar sinaran islam
TAKBIR!!

Dugaan hidup; Interprasi pengurniaan darjat


Dugaan hidup; Interprasi pengurniaan darjat



>>Artikel tazkirah bersalut tazkiah ini adalah hasil pengamatanku yang kerdil ini. Aku bersyukur kepada ilahi yang mengilhamkan segala pengetahuan alam.<<

Kehidupan mematangkan kita. Ranjau dunia yang perit serta memori indah yang tersulam merupakan suatu momentum dari ilahi bagi membersihkan insan daripada segala kelemahan diri. Setiap perkara yang terjadi, bersamanya ada hikmah yang tersembunyi. Hukamak ada berkata, semakin lambat seseorang insan itu redha atas taqdir yang terjadi, maka semakin lambatlah matahati dapat menyingkap hikmah yang tersirat.

Ahli sufi ada berbicara, semakin tinggi maqam (darjat) seseorang insan menurut tuhannya, justeru semakin tinggilah dugaan hidup yang ditempuhnya.

Tatkala kita diuji dengan berbagai-bagai onak cabaran yang memeritkan, ingatlah bahawa Allah itu ada. Dia menguji kita supaya dapat memastikan adakah kita seorang hamba yang penyabar serta redha, atau sebaliknya.

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya Aku dekat..."(SURAH AL-BAQARAH, 2:186)

"Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa Maha Pengampun" (SURAH AL-MULK, 67:2)

Kadangkala rencah musibah yang menggoncangkan jiwa bagai dirasa sekadar sia-sia. Namun begitu, ingatlah teman bahawa seorang muslim tidak akan merasa rugi lantaran janji-janji yang telah terpateri.

"Dari Abu Said al-Khudri radh. dan Abu Hurairah radh. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah S.A.W bersabda; Tiada seorang muslim yang ditimpa musibah, keletihan,sakit, terganggu fikirannya, sedih, bimbang, kecemasan sehingga tercucuk dengan duri sekalipun melainkan diampuni akan dosa-dosanya." (HR BUKHARI)

Persis seorang pelajar cemerlang yang gigih menahan segala dugaan demi manggapai segulung kejayaan, begitu juga kehidupan sebagai pertempuran antara nafsu dan iman. Kesukaran yang melanda mengkehendaki dominasi iman yang optimum lantas ligat merencana formasi kesabaran demi manggapai kemuliaan khalifah di muka bumi Allah.

Allah yang Maha Bijaksana sengaja menyembunyikan khazanah kemuliaan amalan iman dari mata kasar insan agar hanya barisan yang menyemat komitmen yang jitu layak diuji bagi melayakkan pengurniaan darjat yang lebih tinggi diberi.

"Dari Abu Hurairah radh. meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah S.A.W bersabda: sesungguhnya Allah S.W.T telah menetapkan ketinggian darjat seseorang itu pada satu tahap melalui amalannya. Namun melalui amalannya itu, dia gagal mencapai darjat tersebut. Lalu Allah menguji 9dengan berbagai penderitaan, kesakitan atau kesusahan) sehinggalah dia sampai ke darjat tersebut." (HADIS NABI)

Solusi kerungsingan yang dirasai sebenarnya bermula dari dalam diri. Ibarat dalam huru-hara kancah peperangan, laskar yang tidak berfikiran tenang akan sukar merangka strategi serangan balas malah tindak-tanduknya akan terburu-buru lalu kemungkinan maut baginya malahan hampir. Redha dan sabar merupakan aset seorang muslim tatkala mengharungi pancaroba duniawi.

"Dari Anas radh. meriwayatkan, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda; Sesungguhnya besarnya pahala adalah bergantung dengan besarnya ujian atau penderitaan. Dan sesungguhnya apabila Allah mengasihi sesuatu kaum. Dia akan menguji mereka (dengan penderitaan). Oleh sebab itu, barangsiapa yang redhai ujian Allah, Allah juga akan meredhainya. Dan barangsiapa yang tidak redha, maka Allah juga tidak meredhainya" (HR TARMIZI)

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan janganlah (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang beriman." (SURAH ALI-IMRAN :139)

"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku. Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat. Sungguh, Allah beserta dengan orang-orang yang sabar." (SURAH AL-BAQARAH :152-153)

"Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila dia berdoa kepadaNya, dan menghapuskan kesusahan." (SURAH AL-NAML :62)

"(iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata; "sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjik hidayatNya." (SURAH AL-BAQARAH: 156-157)

Dugaan adalah peringatan. Saat mentaliti leka dek hempasan halusinasi duniawi, dugaan adalah ayat-ayat Tuhan yang mengingatkan hakikat kehidupan duniawi adalah demi ukhrawi. Musibah selaku pengikis dosa menyucikan insan daripada khilaf agar ia termaaf.

Usah risau andai tandusnya nikmat, tetapi risaulah jika hidup seakan-akan istidraj. Semoga perkongsian yang sedikit ini adalah saham akhiratku yang kekal. wassalam.

~~"Aku memohon hari yang panas sempurna, agar aku bisa menikmati kenikmatan alam buana. Namun Dia menurunkan petir yang bising..merenggut harapanku. Dia mentaqdirkan gerimis, kemudian hujan yang lebat lagi dingin. Aku hampa kecewa. ujarku,"Tuhan tidak adil!..memberiku yang ku tidak mahu." Aku terus bermurun. Kedinginan kian suam, gerimis kian menghilang. kornia mataku menyaksiakan transformasi semesta. Aku terpana. Rupa-rupanya Dia ingin mengurniakan ku pelangi yang mempesona. Sungguh menakjubkan ciptaanNya. Ujian adalah manifestasi pelangi yang menjadi ayat-ayat cintaNya."~~

Calon MUET Band 10!

Calon MUET Band 10!



(inspired from a true story)

Setelah selesai sesi penghuraian isi secara persendirian, sesi secara berkumpulan pun bermula.

Examiner: you may start now!

-SKETSA 1-

Candidate A: Okey guys, what's your opinion on how to protect our nation from crimes?

Candidate C: Ermm, one Malaysia!
(lepas tu semua dah blur..apa plak kena mengena dengan One Malaysia???)

-SKETSA 2-

Candidate A: May you tell us abot how does your school against crimes? such as
bullies?...

Candidate B: My school never had crimes, all of us were a good one.

Candidate C: Yes, my cshool..never had bullies

(poyo sehh)

-SKETSA 3-

Candidate C: Hey, had you ever tried to smoke?
Candidate D: No, I had never tried to smoke.
Candidate B: Wow, you are a good boy.
Candidate C: Hey, you must try to smoke, its good you know.

(Hadoi...apsal suruh budak tu merokok plak?? ingat borak kat warung ke??)

Solat Dhuha; persis teh ais di tengah hari

 

Saya masih ingat lagi masa sekolah dulu-dulu, saya bersama member-member biasanya akan ikhtiar untuk istiqamah tunaikan solat dhuha kat surau sekolah. Kitorang amik masa lebih kurang 10 monit kat surau sebaik sahaja selepas melantak kat kantin yang amik masa lebih kurang 10 minit jugak

Apa yang bestnyer?

Ok, lepas penat mendengar segala ilmu yang kadang masuk, kadang jadi mengantuk, kitorang akan cuba refresh otak untuk mengembalikan tumpuan. Kat sini la peranan solat dhuha. Damainya nur ilahi menghapus segala walang di hati, bagaikan sakti.

Cuba la...

Persis teh ais di tengahhari, macam tu la yang cuba saya gambarkan. Lazimya, pasca solat dhuha, kitorang akan akan lebih fokus dalam menyerap ilmu-ilmu yang diterap para guru.

Banyak fadhilat yang kita dapat:

"Dari Abu Zar radh. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W beersabda: setiap pagi sedekah mesti dibayar oleh setiap orang sebagai bersyukur kerana kesihatan dari setiap sendi-sendi di tubuhnya. Setiap ucapan subhanallah adalah sedekah, dan setiap ucapan lailahaillallah adalah sedekah, setiap ucapan allahuakbar adalah sedekah, mengajak kepada makruf adalah sedekah mencegah dari yang mungkar adalah sedekah, dan mengerjakan du rakaat dhuha adalah mencukupi sebagai kesyukuran atas setiap persendian badan." (HR MUSLIM)

"Dari Abu Hurairah radh. meriwayatkan Rasulullah bersabda: barangsiapa istiqamah mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha, dosa-dosanya dihapuskan walaupun sebanyak buih di lautan." (HR IBNU MAJAH)

"Dari Abu Darda' radh. meriwatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda; barangsiapa mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha, tidak akan dicatat di kalangan hamba-hamba Allah yang lalai dan barangsiapa mengerjakan empat rakaat akan dicatat diantara hamba-hamba Allah yang ahli ibadah dan barangsiapa mengerjakan enam rakaat, maka keperluannya pada hari itu akan dicukupi dan barangsiapa mengerjakan lapan rakaat maka akan dicatat di antara orang yang taat dan barangsiapa mengerjakan 12 rakaat Allah membangunkan sebuah istana baginya dalam syurga. Tidaklah berlalu suatu hari dan suatu malam, yang mana Allah tidak mengurniakan sedekah atas kebajikan atas hamba-hambaNya. Dan kebajikan paling besar dari Allah ke atas hamba-hambaNya adalah memberi kesempatan kepada mereka untuk berzikir." (HR TABRANI, MAJMAA UZ ZAWAID)

Masjid/surau @ Rumah orang tua-tua

 

Pada zaman Rasulullah S.A.W, masjid merupakan tempat berkumpulnya semua lapisan usia. Baik yang muda, remaja mahupun kanak-kanak telah menjadikannya sebagai 'rumah kedua' yang sering dikunjunga saban hari. Saat penuhnya masjid dengan jemaah, ketika itulah sinar islam terserlah.

Waktu beredar dan abad berubah. Kini, masjid dibanggakan dengan dekorasi yang autentik namun malangnya ketandusan pemuda-pemuda yang hatinya terpaut pada masjid. istighfarlah.

Antara alasan diorang:

"Muda hanya sekali, so..kita enjoy!!"

"Aku muda lagi, nanti tua-tua aku tobat lerr..."

"Watpe penat-penat pegi masjid, sembahyang kat umah kan bleh gak.."

"Pakcik-pakcik tu kan ada, biar diorang je la yang pergi"

Saya kadangkala rasa sedih apabila masa solat maghrib dan isyak kat surau, budak-budak muda kurang yang minat nak datang. Ramai pakcik-pakcik jerr. Kalau ada pun biasanya anak-anak jemaah jugak.

So, saya fikir kalau sekarang ni, generasi kita tiada fikir nak memakmurkan rumah Allah, banyak memakmurkan rumah-rumah syaitan (disko, pub dan seangkatan dengannya), tak mustahil satu hari nanti, masjid dan surau akan sunyi dari jemaah.

Ramai yang cari "KETENANGAN" dengan join macam-macam xtvt, macam main bola, jogging, hiking, skuba, berkayak dan berbagai-bagai lagi. Tak salah, tapi janganlah pula dilupakan asbab ketenangan yang utama; MENGINGATI ALLAH @ ZIKRULLAH, atau lebih mudah dengan berkunjung ke masjid.

Tak salah untuk pergi ke air tejun, camping camp atau ke pantai bagi menenangkan jiwa, tapi betapa ruginya berhabis wang jika destinasi ketenangan itu hanya beberapa langkah sahaja dari rumah.

Aku harap dialog-dialog negatif akan berubah kelak kepada:

"Muda kan dua kali, sekali lagi kat syurga, kat sana nanti aku enjoy giler-giler!!!"

"Tak rugi pegi masjid, hati tenang..pahala pun banyak der"

"Tak boleh tangguh-tangguh lagi, tak semestinya aku sempat tua..maybe esok lusa aku mati ke..."

"Kalau pakcik-pakcik yang dah tua tu pun mampu pegi, malu la kalau aku yang masih banyak tenaga tak pegi".