Friday, September 21, 2012

Video Himpunan Bantah Penghinaan terhadap Nabi Muhammad s.a.w (21 September 2012)



video
Di hadapan Tabung Haji, Ustaz Ridhuan Mohd Noor

video
Di depan kedutaan Amerika

video
Wakil mahasiswa, GAMIS.

"Ayuh, kita penuhkan saff Masjid sebagaimana kita penuhkan dataran ini. Ayuh, kita lazimi bacaan al-Quran. Ini sahajalah panduan yang kita ada." (Wakil GAMIS)

Maaf sekiranya kualiti video idak memuaskan. Untuk pengetahuan semua, diplomat Amerika tidak memberi sebarang respon dari memorandum yang dihantar oleh wakil himpunan. Majlis diakhiri dengan bacaan surah al-Ikhlas 7x serta tasbih kaffarah.


"Dengan Nyawa, dengan Darah! Kami tebusmu ya Rasulullah!



Kamu patut Tahu



Senyum ini, tidak ku damba berbalas. Pada langit tidak berbintang, terbentang selautan tafakkur. Samudera rindu, keajaiban buat sukma yang fitrah. Oh! Aku ingin bebas dari semua ini, biarku tenggelam dalam rangkulan Allah. Erat. Jangan biar selain-Nya leraikan Cinta ini. Cinta sejati, bersinar setulus nurani.

Di jalur cahaya ini. Prinsip adalah nyawa.

Biar kamu dengan jalanmu, dan aku dengan jalanku. Jika, memang di lauh mahfuz takdir kita berdampingan, pasti bersatu nanti di persimpangan perjuangan, ketika sudah matang saat tiba masanya. Aku lebih senang begini, sukmaku tidak terhimpit. Dadaku tidak meruap dek madah-madah yang mengkhayalkan hingga ke kayangan.

Di dunia ini, kita ialah pengembara.

Boleh jadi, kamu hanyalah selembar episod dari hidupku yang akan berlalu. Dan aku, mungkin cuma sebahagian mimpimu yang menghilang kala usia bukakan matamu, esok atau lusa.

Aku hanya ingin kamu bahagia. Melihatmu bergembira dihiburkan oleh firman Tuhan sudahpun melunaskan seluruh kalbuku dari rusuh. Aku percaya, di pancaran syariatullah terbias sejambak sunnatullah yang subur dengan sujud dan damai hakiki.

Kamu..ialah sekuntum mawar. Terhunus duri, demi harga diri.
Kamu..ialah selimut langit biru. Meskipun sembunyi, tetap berseri.

Asalkan segalanya demi redha-Nya, ia sudah cukup. Aku gembira.

Wednesday, September 19, 2012

Dugaan selepas Lebaran



Berlalunya Aidilfitri membawa bersama sorak-sorai raya..

Nak cuti mid-Sem kali ni, batch semester saya diuji dengan Peperiksaan. Inilah waktu yang mengejutkan huffaz yang tidur dan menghidupkan warga bilik yang 'mati'. Bagaikan Ramadhan kali ke-2, Masjid tampak meriah dengan saff solat serta mushaf al-Quran yang diimarahkan. Ramai juga yang iktikaf di Masjid. Usai penat mengulang hafazan, terus 'parking' badan dan terlelap hinggalah dikejutkan encik bilal dengan azan subuh.

Sapaan yang paling glamer masa ni pula ialah:

"Waa..mashi..mashi.." (Ni bukan sedara Mashimoro, watak kartun tu. Mashi di sini bermakna lancar giler hafalan)

Kadang-kadang apabila ditujukan Label ni kepada saya, dalam hati terdetik; "Aisy..apa la yang ko ngarut ni. Aku ni biasa-biasa je, ko tu lagi power".

Baik..actually, Peperiksaan bukanlah satu dugaan terbesar yang timbul kini. Yang mendebarkan dan mendatangkan risau bagi kami adalah apabila beberapa sahabat kami telah mengalami accident. Ia berlaku kerika mereka on-the-way ke Pahang untuk mengemaskini program Bakti Huffaz. Khabarnya, kereta yang dibawa telah berpusing sebanyak dua kali dan kemudiannya tiga kali terbalik. Ada yang cedera di kepala dan ada yang nak terputus jari. Nasib baiklah tak de yang terputus nyawa. Oh..

Takziah dan Doa 'Afiah buat mereka. SyafakaAllah..

Risau juga. Mudah-mudahan tak terganggu urusan peperiksaan yang mendatang.

Di sebalik musibah ini, mesej ibrah bersulam indah. Seorang sahabat saya yang terlibat berkata:

"Masa darah keluar banyak tu, aku jadi kuat semangat balik bila dengar lagu ni (sambil dia memasang lagu dari Mp3 hendset).
Erm..ni lah yang orang kata, sumber inspirasi, punca kekuatan..berakarkan tauhid serta semangat perjuangan Islam.


(Intro. Drum)
Ha hahaha hahaha hahaha
Haaa hahahaaa hahahaha hahahaha

Mengarungi samudra kehidupan,
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan,
Tiada masa tuk berpangku tangan

Setiap tetes peluh dan darah,
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah,
Kan menjadi saksi pengorbanan

Allohu ghoyatuna
Ar Rosulu qudwatuna
Al Qur?anu dusturuna
Al Jihadu sabiluna
Al Mautu fi sabilillah, asma amanina

Allah adalah tujuan kami,
Rasulullah teladan kami
Alqur?an pedoman hidup kami,
Jihad adalah jalan juang kami
Mati di jalan ﷲﺍ adalah,
Cita-cita kami tertinggi

Mengarungi samudra kehidupan,
Kita ibarat para pengembara
Hidup ini adalah perjuangan,
Tiada masa tuk berpangku tangan

Setiap tetes peluh dan darah,
Tak akan sirna ditelan masa
Segores luka di jalan Allah ,
Kan menjadi saksi pengorbanan

Allohu ghoyatuna
Ar Rosulu qudwatuna
Al Quranu dusturuna
Al Jihadu sabiluna
AlMautu fi sabilillah, asma amanina

Allah adalah tujuan kami,
Rasulullah teladan kami
Alqur?an pedoman hidup kami,
Jihad adalah jalan juang kami
Mati di jalan Allah adalah,
Cita-cita kami tertinggi
Cita-cita kami tertinggi

(Bingkai kehidupan- Shoutul Harakah)

Walaubagaimanapun, syukur alhamdulillah..Allah memelihara mereka. Orang yang berjuang ni (cewahh), sentiasa dilindungi rahmat-Nya. Jika ditimpa dugaan sekalipun, janji ilahi menjadi sumber inspiri yang mengalirkan kesegaran buat roh pejuang agar bangkit dengan gagah dan tabah. Tidak rugi berbakti di jalan Tuhan :-)



nota kaki: Erm..saya terkhayalkan, jika Kem Ryeo Na pula yang accident, adakah lagu Oppa Gangma Style pula yang kuatkan semangat dia --'

Kerajaan Cinta pimpinan Iman



Tersebutlah hikayat, di sebuah Kerajaan Insani. Hati sebagai raja, Akal sebagai penasihat kanan, Iman sebagai menteri dan seluruh anggota jasad adalah rakyat jelata.

Diriwayatkan pada suatu ketika, seluruh negeri gempar. Jasad selaku rakyat yang selama ini taat telah mula khianat. Hari ke hari, semakin ia menghampiri jurang kehancuran. Jika dibiarkan, nescaya mengheret kepada Murka Allah- Maharaja punya Raja.

Bagi mengelakkan krisis ini dari berpanjangan, Iman dijemput untuk menjernihkan negeri yang kian korup.

Akal mengadu kepada Iman.

"Oh, bukan aku jahil, bukan aku dangkal. Telah ku telaah 1001 madah-madah Cinta. Telah ku rakam bait-bait kesucian Cinta. Telah ku curah sedaya mampu untuk ku fahami falsafah-falsafah Cinta. Andai aku jumpa saja sebarang buku yang mempersembahkan Cinta, pasti ku dapatkan dan telan setiap nota Cinta agar kekal dalam ingatan. Ustaz Hasrizal, Fatimah Syarha, Pahrol Juoi, Hilal Asyraf...siapa lagi? Sebut saja. pasti ku kenal dan telah ku khatam kalimah agung mereka kala mengungkap rahsia Cinta.

Tapi..tapi..tapi..

Mengapa...

Dengan seluruh kefahaman yang ku miliki, seperti selalu...diriku enggan menceraikan manis maksiat. Otak yang dekat sekali dengan mata, masih tidak mampu mengalih organ ini dari memandang tarikan dosa..duh."

Kemudian. Datang pula sang halus lagi seni, sekeping Hati hadir merintih lirih.

"Iman, mengapa oh mengapa. Telah ku teriak untuk diwakafkan saja seluruh Cinta kepada Allah. Telah ku kata dengan lantang, untuk tidak lagi jatuh ditarik gelojak zina. Telah ku bersaksi untuk terus setia pada Yang Esa semata-mata. Telah ku potretkan perjuangan & ilmu sebagai Cinta sejatiku. Telah ku semboyankan ke serata jiwa agar berterusan menerpa Cinta ilahi. Biarlah hanya Dia. Biarlah Cinta yang Satu ini saja. Ku tak mahu yang lain. Ku tak mahu sengsara. Ku hanya mahu bahagia, malahan ku yakin bahagiaku hanya di dakapan redha-Nya.

Tapi..tapi..tapi..

Mengapa..

Masih ku relakan perasaan dililit khayalan. Dengan tekad sekuat ini sekalipun, masih terasa igauan dosa menusuk dan menyuntik asmara,  menghumbanku ke fantasi Cinta. Daerah persemadikan Cinta Ilahi ini masih belum mampu merdeka dari godaan dosa dan nista Cinta murahan. Sedangkan telah ku mengerti Cinta Tuhan ialah Cinta tertinggi, yang selainnya tidak bererti. Tapi..duh".

Akal dan Hati menangis sayu. Rasa sakit menangkis dugaan maksiat mencengkam sanubari. Perit.

Iman. Si pendengar yang setia, mengesat lembut air mata yang tumpah. Direnung dalam pada nubari Akal dan Hati.

"Sahabatku yang ku kasihi kerana Allah, ingin ku titipkan pesan".

Akal & Hati mendongak. Mahu sekali kesusahan ini berakhir.

"Perlu kita sedar. Sehebat dan sekuat mana pun. Titik utamanya tetap satu. Segalanya kurniaan Allah.

Masalah utama kita di Kerajaan Insani, ialah lantaran status TAQARRUB BILLAH.
"(Seseorang kamu tidak beriman (masih tidak sempurna Iman) sehingga Allah dan Rasul-NYA lebih disayanginya (dicintainya) daripada apa yang selain kedua-dua itu (Allah dan Rasul-NYA)...)"
[Musnad Ahmad No.13991, Sheikh Shu'aib al-Arnouth menilai: Isnadnya Sahih mengikut Syarat Al-Bukhari dan Muslim]

Seerat manakah kita dengan Allah. Akrabkah kita dengan Dia. Selalukah kita korbankan lena tidur, demi berqiamullail menghampirkan diri dengan Ilahi. Tidakkah kau sanggup lagi untuk bepuasa? Tahan nafsumu, didiklah ia sehingga mutmainnah. Ke mana menghilang semangat juang? Biar medah mujahadah jadi saksi, engkau berkorban demi Cinta-Nya.

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.
1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal,  tetapi  dia inginmendapat sanjungan dari manusia.
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :
1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.
2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.
3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al- Khaliq(Pencipta-Nya).
4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.
5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."

Sebanyak manapun bait-bait cinta yang dihafal, setinggi manapun kefahaman Cinta yang dikhatamkan..tanpa taqarrub dengan Allah, ia tidak bermakna apa-apa. Ikrar yang tersemat di hati, wajib diiringi bukti. Layarkanlah sepenuh ikhtiar di lautan taqarrub menghampiri Tuhan. Kau kan tenang. Malahan, hanya dengan taqarrub billah..ketenangan hakiki bukan lagi retorik buta.

Tanpa taqarrub billah, madah pujangga Cinta yang kau rasai hanyalah sekadar rantaian kata yang tidak menyinarkan pekerti. Hatta setinggi melangit bait-bait itu memanifestasi nafas Cinta suci, diri masih lemah tatkala berhadapan dengannya. Tanpa taqarrub billah, sumpah setia di hati tidak lebih dari janji yang tidak berupaya mengikat bentak dusta Cinta. Selagi duniawi di hati, selagi tiada keakrabanmu dengan Ilahi. Selagi tidak terasa pesona taqarrub billah".

Duhai Akal, duhai Hati,

"Gapailah maghrifatullah, nescaya ia mencukupkan segala-galanya. Tambatkan seluruh kerajaan insani ini dalam mujahadah mencintai Allah. Gerakkan seluruh kudrat dan Ibadah hanya demi Dia. Berjuanglah menempuh apa pun jua dengan setulusnya ikhlas dan jujur. Kerana Cinta sejati, pasti di penghujungnya redha Ilahi. Bersama Taqarrub Billah, pasti dapat kau sentuh 7 petala langit yang menaungi.

Cinta Allah, adalah hadiah dari Taqarrub billah".  Iman tersenyum, bicaranya dinoktahkan

DARIPADA Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Jika Allah mencintai seseorang hamba, maka Dia memanggil Jibrail, "Sesungguhnya Allah mencintai si polan, maka cintailah ia." Jibrail pun mencintainya, lalu Jibrail menyeru penduduk langit, "Sesungguhnya Allah mencintai si polan, maka cintailah ia." Maka penduduk langit mencintainya, kemudian ia mendapat penerimaan di dunia."
(Riwayat Al Bukhari No 3037)


Akal & Hati berhenti menangis. Terlihat suatu sinar memancar. Terang sekali. Suatu reformasi Cinta bermula di Kerajaan Insani!