Tuesday, November 8, 2011

{Surat Cinta untuk AWAK~kerana ALLAH}

Awak..
secantik mana pun wajah seorang perempuan,
se'cute' mana pun dia,
seramai pun lelaki yang jatuh hati pada keindahan luarannya...

Suatu hari nanti, usia pasti akan mengejarnya. Sunnatullah bagi setiap makhlukNya, merasai meningkatnya usia ketika detik terus berlalu. Ketika itu, cinta bukan letaknya pada luaran. Apa ada pada wajah cantik yang akan berkerepot kelak. Apa nilainya pada tubuh yang membongkok semasa kudrat tidak lagi kuat. Bak kata ustaz Akil Hayy; "pipi dah kendur, gigi dah gugur, uban dah berterabur". Cinta saya adalah kurniaan ilahi. Hadir dengan izinNya. Abadi dengan sama-sama mentaatiNya. Biarlah hati kita bersatu selama-lamanya melalui izin Yang Maha Satu.

Saya tau awak jujur orangnya. Tak nak hipokrit kan :) saya faham tu.

Tapi kan, lagi elok rasanya kalau kita cantik luar & dalam kan. Saya bawa contoh macam sebuah rumah. Kita berhias punya la terbaeek dalaman rumah tu, sofa baru, langsir dah basuh, lantai dah mop dan segala macam la. Tapi, luarannya, kita tak jaga. Kita abaikan. Apa yang akan jadi? Silap-silap, dah beranak pinak bapak ular, ayahanda ular & spesis-spesis yang sewaktu dengannya. Kita tinggal kat situ pun mesti tak selesa.

Saya akui ramai yang kata rambut awak cantik. Berbotol-botol Rejoice dah awak pakai. Macam mana sekalipun, saya sayangkan awak. Saya tak nak tiap helai ramput yang terpamer dilihat lelaki ajnabi nanti menjelma menjadi ular besar yang siap mematuk tanpa ihsan dan menusuk racun berbisa yang amat sangat. Saya tak nak tu terjadi.

Sayang, awak kan isteri saya, please...saya tak nak paksa awak. Just, saya nak awak mendapat yang terbaik. Saya nak kita bersama bahagia sampai bila-bila dalam syurga Pencipta kita. Kalau awak berubah, saya tak nak ianya kerana saya, tapi biarlah kerana Allah. Dia kan Maha Kekal.

Semasa awak saya cintai, saya syukuri anugerah perasaan kasih sayang yang dikurniakan Allah ni. Saya akan sayang awak selamanya. Saya akan jaga awak. Saya janji, tak kan ada siapa pun yang sakiti awak.

tapi...

Saya tak kan dapat buat apa-apa di Akhirat nanti. Saya tak berdaya. Awak...maafkan saya. Andai Allah murka, saya juga akan terima tempias kemurkaanNya. Walaubagaimanapun, saya risaukan awak. please, sempurnakanlah aurat seorang Muslimah. Kelak ketika Allah s.w.t. menyoal, tiada apa yang dapat back up melainkan amal soleh di dunia. Tak pe sayang, biarlah panas sikit di dunia, asalkan merdeka dari panas terik kemurkaanNya.

Saya tau saya tak sempurna, pernah buat kesilapan. Cuma, sampai bila kita nak hidup kosong jiwa, kemarau rasa. Ketika Nur Iman menerjah relung hati ini, saya rasakan,alangkah gembiraNya andai saya dan awak beroleh keredhaan Allah. Saya inginkan awak disayangi Allah. Beroleh keteguhan Khadijah, kemurnian Maryam, keindahan Aisyah & kemuliaan Fatimah. Biarlah awak menjadi seorang MAKMUM kepada seorang IMAM, seorang PENDENGAR yang setia kepada seorang DA'I, seorang SAYAP KIRI kepada seorang MUROBBI, seorang MUJAHIDAH kepada seorang MUJAHID & seorang ISTERI SOLEHAH kepada saya, yang moga-moga dapat menjadi SUAMI yang SOLEH. InsyaAllah.

Please sayang, peliharalah kesempurnaan aurat. Moga kita kan dirahmati Allah s.w.t., Dia yang Mencipta Cinta, Mentadbir Hati & mengukir Taqdir. Moga saya dan awak dapat sama-sama berpimpinan tangan di taman syurgaNya. Saya akan petik bunga yang paling indah di taman tu untuk dihadiahkan pada awak. Bunga feveret awak bunga mawar kan, saya akan cari yang paling cantik sekali. Tanda cinta sejati saya, demi ilahi, kepada awak, isteriku tersayang...

--------------------------------------------------

»»~~Ya Allah, peliharalah kami dalam cintaMu, sayangilah kami dengan rahmatMu & Ampunilah kami bersama belas kasihMu yang tiada berpenghujung. Redhailah kami, pasangan suami isteri yang sedang berusaha meraih redhaMu~~««

Thursday, November 3, 2011

Manusia Picisan

Kita miliki pilihan. Jalan di hadapan bersimpang & bercabang, tapi akal kurniaan ilahi adalah Maharaja dalam mengerahkan pemilihan.

Baik & Buruk
Pahala & Dosa
Nikmat & Azab

Bagi seorang manusia picisan, sekadar mengikut arus kehidupan yang biasa-biasa sudah cukup memberi kepuasan.
Membesar dari hari ke hari
menghabiskan umur bersama masa
pergi ke sekolah
masuk Universiti
kalau ada rezeki, sambung ijazah, dsb
nikah, berkeluarga
mempunyai anak
menimang cucu
dan
.......
.......
.......
meninggal dunia.

TAMAT.

Noktah bagi Manusia picisan bukanlah apa-apa. Tiada apa untuk dikenang, tiada apa untuk dijulang.

Sekadar menuruti arus manja duniawi tidak menjadikan kita 'somebody'.

Mari menjadi MANUSIA PEJUANG!

Hassan al-Banna, HAMKA, Pak Natsir, Izzudin al-Qassam, Fathi Yakan, Maulana Ilyas rahm.,,

merekalah harapan kegemerlapan Umat Islam.

Dr. Burhanuddin al-Helmy, Tok Janggut, Sultan Abu Bakar, Dol Said, Mat Salleh,,

melalui mereka nasib umat diangkat.

Perjuangan adalah pilihan. Ada pula diantara kita, ianya adalah kemestian.

Bangsa Palestin, Pattani, Chechnya, Kashmir,,

Siapa peduli teriak mereka?? tangis mereka??

Perjuangan. Satu baris kata yang sentiasa hijau dalam sejarah manusia. Dalam kitab sejarah, MANUSIA PEJUANG diangkat meskipun dipiijak seteru, dijunjung meskipun diludah seteru.

Mari menjadi MANUSIA PEJUANG!!
Allah sw.t telah memperuntukkan rezeqi, masa & riwayat hidup hanya di kanvas nyawa yang satu ini sahaja. Tiada ulang kembali.

Perjuangan menuntut keringat, terkadang mengugut titis air mata. Namun Yang Maha Esa mencintai insan istimewa yang sedia berkorban demi agamaNya.

Walau di mana kita berada, kita mampu menjadi manusia pejuang.
Kalau jadi pelajar, jadilah pelajar yang cemerlang.
Kalau jadi mahasiswa, jadilah mahasiswa yang dinamik.
Kalau jadi Usahawan, jadilah usahawan yang jutawan.
Kalau jadi pemimpin, jadilah pemimpin persis Nabi Muhammad s.a.w.
Ditaqdirkan sebagai Muslim, jadilah seorang yang Mukmin, Muttaqin, Muhsinin & Mukhlisin.

dan sebagainya...

memetik mutiara kata dari YDP Darul Quran sesi 2010/2011:
"When I got the chance, I'll do the best, and Allah will do the rest".


Manusia picisan atau Manusia pejuang. Pilihan hanya satu.
pilihlah dari sekarang





picisan=biasa-biasa, stereotaip
Published with Blogger-droid v1.7.3

Monday, October 31, 2011

Termeterai Rindu



Semerdu rindu redhaNya
ku ikhtiarkan hati
untuk ikhlas
menyintai tanpa menyentuh
mengharap tanpa mendakap
menyayangi insan
tanpa mendamba balasan

Hakikat cinta
indah, sejati dan suci
tanpa tercemar cerca duniawi
ingin sekali kehendak hati
menyusur cinta hakiki
bersama belai ilahi

Allah..Allah..Allah
Cintailah aku pada insan
yang sejati menyayangiMu
ya ilahi..
usirlah serakah nafsu
menjauh...jauh sejauh-jauhnya
Cinta ini untukMu
kasihku mekar demiMu
semekar aurora rindu

(Kulai, Johor)
Published with Blogger-droid v1.7.3

Teratak Tafakkur

Kembara nurani
melangkaui dimensi atma
merenungi erti anugerah
lagak, esak dan bentak
pada wajah insan

menyoroti kelibat reformis
menginjak-injak tirani
hatta dipertaruh nyawa
tercabul maruah
ku menjustifikasi ketulusan
taatnya Hang Tuah
setianya Hang Jebat

memaknai hakikat cinta
demi tuhan pada rasul
berkasih diambang iman
mana bisa berteman nafsu
kala kepingin sayang kan kekal
mana diletak Yang Maha Kekal?

Dari kornea ku memandang
dari kalbu terbias rasa
kerenah manusia berhamburan
rencam kisah pelbagai

Diriku,
seorang muslim muda
mendamba damai abadi
tatkala mimpi menyusup
tafakkurku terhenti

(PASAR MALAM BANDAR TENGGARA, 7:40 PM)
Published with Blogger-droid v1.7.3

Friday, September 2, 2011

Revolusi Irama Islamik

video

 Seni muzik Islamik telah banyak berevolusi..

daripada seni muzik berelemen qasidah




juga popular ketika zamannya, seni berunsurkan irama padang pasir..





 Alhamdulillah, berkat nawaitu yang padu tulus ikhlas pada ilahi, method dakwah bercorakkan seni suara kian popular dan berkembang. Dengan keindahan lirik yang menghampirkan diri kepada Yang Maha Esa, irama mula berevolusi seiring beredarnya dimensi waktu.

wujud irama nasyid kontemporari yang menggunakan lirik lebih mudah difahami dan menusuk pangkal rasa..








malah mungkin ada yang terkejut, wujud juga kini irama nasyid yang berlatarkan muzik band & rock..






Yang turut popular dan semakin mengukuhkan minat di hati para pendengar, ialah lagu-lagu islamik yang dicipta oleh artis muslim namun authenticnya ialah penggunaan medium bahasa Inggeris sebagai lirik. Misalnya, Maher Zain, Sami Yusuf, Yusuf Islam dan ramai lagi,..syukur, syukur, moga ianya menjadi asbab tersebarnya hidayah di bumi uncle sam, InsyaAllah




Yusuf Islam




video

ps; apa-apa pun, semua di atas hanyalah hiburan & method dakwah berlandaskan Islam. Alunan yang membawa ketenangan utama bagi seorang Muslim adalah MENGINGATI ALLAH. Medium Terbaik ialah al-Quran, Zikrullah dan ZikrulMaut.


Jemaah TABLIGH, gerakan dakwah yang disalahanggap (Ulasan Oleh Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu Abdullah AlBanjary AlMakky)


video
video


Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu Abdullah AlBanjary AlMakky, salah satu ulama kontemporari Mazhab Syafi'i di nusantara, pengarang dan pentahqiq puluhan buku berbahasa arab




al-Fadhil Tuan Guru Syaikh Muhammad Nuruddin bin Haji Marbu bin Abdullah Thayyib حفظه الله berasal dari Banjarmasin, Kalimantan Selatan Indonesia. Beliau dilahirkan di sebuah desa bernama Harus, Amuntai pada tanggal 1 September 1960M. Beliau anak yang ketiga dari tujuh bersaudara, dari sebuah keluarga yang taat beragama. Bonda beliau bernama Hajjah Rahmah binti Haji Muhammad Sobri adalah puteri dari seorang tokoh ulama besar di Kalimantan Selatan.





Setelah menamatkan pengajian di Universiti al-Azhar beliau menumpukan perhatiannya untuk mencurahkan ilmunya kepada ribuan para pelajar yang datang dari Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Singapura dan Thailand yang menuntut di Universiti al Azhar sehingga beliau mendapat gelaran al Azharus Tsani (Azhar ke Dua) satu julukan yang terhormat dan tulus dari masyarakat universiti al Azhar sendiri.

Beliau mengadakan kelas pengajian yang diberi nama “Majlis Al-Banjari Littafaqquh Fiddin” semenjak tahun 1987 sehingga 1998 yang mana buat pertama kalinya diadakan di rumah pelajar Johor dan rumah pelajar Pulau Pinang, di dewan rumah Kedah dan di dewan rumah Kelantan dan juga di masjid Jamik al Path di Madinah Nasr. Di samping mengajar beliau juga menghasilkan kitab-kitab agama berbahasa Arab dalam pelbagai bidang yang banyak tersebar luas di Timur Tengah dan juga di negara Malaysia. Boleh dikatakan setiap para pelajar yang belajar di Al-Azhar Mesir semasa beliau berada di sana pernah menimba ilmu dari tokoh ulama' muda ini. Dan memanglah semenjak dari awal keterlibatannya dalam dunia ta'lim beliau telahpun menazarkan diri beliau untuk terus menjadi khadim (orang yang berkhidmat) untuk penuntut ilmu agama. Semoga Allah Ta’ala mengurniakan kesihatan dan ke'afiaatan kepada beliau serta keluarganya dan memberikan kesempatan yang seluasnya untuk beliau terus mencurahkan ilmu dan terus menghasilkan karya ilmiah. 


Ta'rif ringkas berkenaan Jemaah Tabligh 

Jemaah Tabligh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.






















Jemaah Tabligh ("Kelompok [1] Penyampai") (Bahasa Arab: جماعة التبليغ , juga disebut Tabligh) adalah gerakan mubaligh Islam yang bertujuan untuk mengajak manusia kembali ke ajaran Islam yang kaffah. Aktiviti mereka tidak terbatas pada satu golongan Islam saja. Kepada yang bukan Islam diajak kepada mengenal Allah dengan menerangkan bahawa Tuhan adalah Satu, Tiada Tuhan Selain Allah dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah [2], Tujuan utama gerakan ini adalah untuk menerapkan kalimah iman Lailahailallah (Tiada Tuhan melainkan Allah) dalam diri dan kehidupan setiap muslim. Jemaah Tabligh merupakan gerakan non-politik terbesar di seluruh dunia.

Sejarah Tabligh

Jemaah Tabligh ditubuhkan pada akhir dekad 1920-an oleh Maulana Muhammad Ilyas Kandhalawi di Mewat, sebuah wilayah di India. Ilham untuk mengabdikan hidupnya kepada Islam timbul ketika Maulana Ilyas mengerjakan ibadat Haji pada tahun 1926.[3]Maulana Ilyas mencipta slogan, ‘Aye Musalmano! Musalman bano’ (dalam bahasa Urdu), yang beerti 'Wahai umat muslim! Jadilah muslim yang kaffah (menunaikan semua rukun dan syari'ah seperti yang disuruh Rasulullah)'. Tabligh bukan merupakan sebuah kelompok ikatan (persatuan), tetapi adalah gerakan muslim untuk menjadi muslim yang menjalankan agamanya, dan hanya satu-satunya gerakan Islam yang tidak memandang asal-usul mazhab atau aliran pengikutnya.
Dalam waktu lebih kurang dua dekad, Jemaah Tabligh berjaya disebarkan di Asia Selatan. Dengan dipimpin oleh Maulana Yusuf, anak Maulana Ilyas sebagai amir (pemimpin) yang kedua, gerakan ini mula mengembangkan kegiatannya pada tahun 1946, dan dalam jangka masa 20 tahun, penyebarannya telah sampai ke Asia Barat Daya dan Asia Tenggara, Afrika, Eropah dan Amerika Utara. Sekali terbentuk dalam suatu negara, Jemaah Tablgih mula membaur dalam masyarakat tempatan. Meskipun negara barat pertama yang dipengaruhi Tabligh ialah Amerika Syarikat, tetapi fokus utama mereka adalah di Britain, mengacu kepada populasi padat orang Asia Selatan disana yang tiba pada tahun 1960-an dan 1970-an.[2]
Jemaah ini menerangkan bahawa mereka tidak menerima sumbangan dana dari mana pihak pun untuk menjalankan aktivitinya. Biayanya ditanggung sendiri oleh anggota Tabligh.
Pada tahun 1978, Liga Muslim Dunia membiayai pembangunan Masjid Tabligh di Dewsbury, United Kingdom, yang kemudian menjadi markas utama Jemaah Tabligh di Eropah. Pemimpin mereka disebut Amir, Zamidaar atau Zumindaar.

Pengikut dari kalangan selebriti

Banyak pengikut Tabligh dari kalangan dikenali dan ternama. Dalam kalangan politik, mantan Presiden Pakistan Rafiq Tarar, Menteri ketua Sindh Dr. Arbab Ghulam Rahim, mantan Perdana Menteri Pakistan Nawaz Sharif, dan mantan Jeneral Pakistan Javed Nasir secara aktif mengikuti kegiatan-kegiatan Tabligh. Dalam kalangan ahli sukan, ada Shahid Afridi, Saqlain Mushtaq, Mushtaq Ahmed, Mohammad Yousuf, Inzamam-ul-Haq dan Saeed Anwar. Penyanyi terkenal seperti Junaid Jamshed dan Abrar-ul-Haq juga aktif dalam gerakan dakwah Islam ini. Selain itu, Ijaz-ul-Haq (anak Jeneral Zia-ul-Haq) juga terlibat beberapa kali bersama Jemaah Tabligh.
Di Indonesia, Jemaah Tabligh juga telah menyentuh hati Sakti dari kumpulan Sheila on 7. Pada tahun 2006, dia telah keluar selama empat bulan ke Markas Antarabangsa Tabligh di Nizzamudin, New Delhi, India. Dia telah berhenti bermuzik, dan memilih menjalankan amalan amalan maqami dan amalan intiqali dengan sangat intensif.

Contoh selebriti di Malaysia:




 

Aktiviti Dakwah

Markaz antarabangsa pusat tabligh adalah di Nizzamudin, India. Setiap negara pula mempunyai markas pusat nasional; dari markas pusat dibahagikan kepada markas-markas daerah yang dipimpin oleh seorang Shura. Markas-markas ini kemudiannya dibagikan lagi menjadi ratusan markas kecil yang disebut Halaqah. Kegiatan di Halaqah adalah musyawarah mingguan, dan sebulan sekali mereka khuruj selama tiga hari. Khuruj adalah meluangkan waktu secara total untuk berdakwah, yang biasanya dilakukan dari masjid ke masjid dan dipimpin oleh seorang Amir. Orang yang khuruj tidak boleh meninggalkan masjid tanpa izin Amir khuruj. Tapi para anggota Tabligh yang harus bekerja diperbolehkan untuk tetap bekerja, dan langsung mengikuti kegiatan berdakwah setelah pulang dari kerja. Orang yang telah khuruj disebut sebagai Karkun, dan tanpa adanya suatu baiat.
Sewaktu khuruj, kegiatan diisi dengan ta'lim (membaca hadis atau kisah sahabat, biasanya dari kitab Fadhail Amal karya Maulana Zakaria), jaulah (mengunjungi rumah-rumah di sekitar masjid tempat khuruj dengan tujuan mengajak kembali pada Islam yang kaffah), bayan, mudzakarah (menghafal) 6 sifat sahabat, karkuzari (memberi laporan harian pada amir), dan musyawarah. Selama kegiatan khuruj, para mubaligh akan tidur di masjid.
Aktivitas Markas Regional adalah sama, khuruj, namun biasanya hanya menangani khuruj dalam jangka waktu 40 hari atau 4 bulan saja. Selain itu mereka juga mengadakan malam Ijtima' (berkumpul), dimana dalam Ijtima' akan diisi dengan Bayan (ceramah agama) oleh para ulama atau tamu dari luar negeri yang sedang khuruj disana, dan juga ta'lim wa ta'alum.
Setahun sekali, digelar Ijtima' umum di markas nasional pusat, yang biasanya dihadiri oleh puluhan ribu Karkun dari seluruh pelosok daerah. Bagi Karkun yang mampu, mereka diharapkan untuk khuruj ke poros markas pusat (India-Pakistan-Bangladesh/IPB) untuk melihat suasana keagamaan yang kuat yang mempertebal iman mereka.

Asas 6 Sifat

1. Yakin terhadap kalimat Thoyyibah Laa ilaaha ilallah Muhammadur rasulullah.
  • Ertinya: Tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad utusan Allah.
  • Laa ilaaha ilallah
    • Maksudnya: Mengeluarkan keyakinan pada makhluk dari dalam hati dan memasukkan keyakinan hanya kepada Allah di dalam hati.
  • Muhammadar Rasulullah
    • Maksudnya: Mengakui bahawa satu-satunya jalan hidup untuk mendapatkan kejayaan dunia dan akhirat hanya dengan mengikuti cara hidup Rasulullah SAW.
2. Solat khusyu' dan khudu'.
  • Ertinya: Solat dengan konsentrasi batin dan rendah diri dengan mengikuti cara yang dicontohkan Rasulullah.
  • Maksudnya: Membawa sifat-sifat ketaatan kepada Allah dalam solat kedalam kehidupan sehari-hari.
3. Ilmu ma'adz zikir
  • Ilmu
    • Ertinya: Semua petunjuk yang datang dari Allah melalui baginda Rasulullah.
  • Zikir
    • Ertinya: Mengingati Allah sebagaimana Agungnya Allah.
    • Maksudnya Ilmu ma'adz Zikir:
Melaksanakan perintah Allah dalam setiap saat dan keadaan dengan menghadirkan ke-Agungan Allah mengikuti cara Rasulullah.
4. Ikramul Muslimin
  • Ertinya: Memuliakan sesama Muslim.
  • Maksudnya: Menunaikan kewajiban pada sesama Muslim tanpa menuntut hak daripadanya.
5. Tashihun Niyah
  • Ertinya:
Membersihkan niat.
  • Maksudnya:
Membersihkan niat dalam beramal, semata-mata kerana Allah.
6. Dakwah dan tabligh khuruj fii sabiilillah
  • Dakwah
    • Ertinya: Mengajak
  • Tabligh
    • Ertinya: Menyampaikan
      • Maksudnya:
        • Memperbaiki diri, iaitu menggunakan diri, harta, dan waktu seperti yang diperintahkan Allah.
        • Menghidupkan agama pada diri sendiri dan manusia di seluruh alam dengan menggunakan harta dan diri mereka.
Maulana Ilyas

Maulana Zakaria

Maulana Inamul Hasan

Maulana Yusuf


ps; pesanan untuk diri sendiri; "yang namanya tabligh itu bukan egois, tabligh mengajar banyak khidmat(bantu sesama makhluk Allah).." syukran ya Syeikh Nuruddin..

laman web seorang Da'ie Jemaah Tabligh 
Group bagi Da'ie Jemaah Tabligh (Facebook) 
Group Global bagi Da'ie Jemaah Tabligh (Facebook) 

Wednesday, August 31, 2011

Siri disayangiNYA Wanita (madah nurani) 2

video

Siri disayangiNYA Wanita (madah nurani)

video

-Allah mahukan wanita diumpakan mutiara terindah yang tidak mudah disentuh, bukan senang dicapai malah dimuliakan sebaiknya. Jauh sekali ingin dibandingkan dengan kaca yang hanyalah mudah dimiliki namun kurang dihargai. MasyaAllah!!

Siri disayangiNYA Wanita (Video2 berkaitan hijab@tudung) (3)

 m
video

-Betapa bermujahadahnya muslimah-muslimah di eropah bermujahadah dalam memperjuangkan hak asasi mereka dalam melaksanakan kewajiban berhijab. Moga kita berupaya mengambil ibrah(pengajaran)

Siri disayangiNYA Wanita (Video2 berkaitan hijab@tudung) (2)


video

-Anda keliru? teragak-agak? hijab@tudung dirasakan berat untuk dipraktikkan?
Saksikanlah video ini, moga-moga ada hidayah yang terlihat.




Siri disayangiNYA Wanita (Video2 berkaitan hijab@tudung)

,
video

Tuesday, August 30, 2011

DisayangiNYA wanita,,(video lagu)


video video

Video2 Lagu yg memaparkan mengenai mulianya seorang Muslimah yg mempersadakan Islam sebagai prioriti yg pertama.

Monday, August 29, 2011

Sayonara Ramadhan

huhuhuhu,,,

rasa sekejap jer masa berlalu..tirai ramadhan dah nak berlabuh.
Ibadat??
 rasanya,,masih tidak terjamin berupaya meleraikan diri dari ancaman neraka
Iman??
  rasanya,,masih tidak sekuat mana
Ukhwah??
  rasanya,,masih belum tersemai utuh

teringat pesanan dari majalah SOLUSI:
"Andai ini ramadhan terakhir, layakkah kita berhari raya"

................
Saya juga tidak pasti mungkinkah ramadhan 2012 akan saya temui,,


"Ya Allah, Terimalah amalanku dan amalan seluruh umat Muhammad, berikanlah kami peluang merasai manisnya beribadah kepadaMu sepanjang tahun.."





Monday, August 22, 2011

Kemarau Huffaz; Cerpen


1 Jun 2011, Lebatnya hujan di daerah pergunungan Hulu Selangor bagaikan tidak mahu beralah. Sejak dari tadi Sang Suria cuba-cuba mempamerkan diri, namun dihalang dek liputan awan yang gelap pekat. Kedinginan alam menambahkan lagi rasa damai tenteram meyelusup ke kalbu huffaz yang asyik menikmati manisnya susun bicara surat cinta dari Yang Mencipta Cinta. Dengungan umpama lebah merupakan irama rutin bagi para penghafaz al-Quran al-Kareem di Komples Darul Quran. Mereka yang terpilih ditakdirkan mendaftarkan diri di sini amat bertuah lantaran prasarana dan metodologi pewarisan ilmu yang diperakui para cendiakawan al-Quran. Bahkan, Ulama’-ulama’ al-Azhar turut mencurah bakti di bumi barakah ini.

 Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz…Dari tadi, Khaer masih berdengkur. Pasca solat zuhur, terus dimanjakan tubuhnya menikmati empuk tilam yang mengasyikkan. Tidur, tidur dan tidur. Sudah puas kawan sebiliknya, Syah menyuapkan nasihat, tetap sunnah daun keladi juga dipraktikkan

 ‘Waktu itu emas’, kata Orang-orang Melayu, mungkin asal usulnya pepatah ini lantaran perut bumi Melayu yang dilimpahi khazanah emas agaknya. Masyarakat Cina pula menyatakan; ‘masa adalah duit’, menzahirkan intuisi mereka memanfaatkan tiap saat dalam keuntungan.Tetapi, bagi bangsa Arab yang masyhur dengan kepahlawanan, ‘Masa adalah pedang, jika kamu tidak mencatasnya, maka ia akan memenggal kamu!’ Sungguh memanifestasikan keutamaan dan pentingnya menjaga waktu. Apatah lagi bagi seorang Huffaz al-Quran! Sayang sekali tatkala rakan-rakan yang lain sibuk mempersiapkan diri agar segera ‘muqarar’ khatam, Khaer, anak manja kelahiran Kuala Lumpur masih malayani mimpi-mimpi indah di kamar.

“Aaah, sedangkan SPM aku boleh dapat 8A, apa la sangat Quran ni..” jawab Khaer selamba.

Syah menahan sabar. Tambah-tambah lagi di bulan ramadhan , tidak elok bertegang leher. Selaku teman sebilik, malah sama-sama sekelas dengan Khaer, bukanlah sifat ihsan membiarkan sahabat seperjuangan tercicir dari kafilah kecemerlangan.

“Sudahlah, aku nak sambung tido!!”, selimut tebal bercorak abstrak ditarik deras, menyia-nyiakan nasihat yang terhambur.

4.45 PM. Jam menandakan waktu asar mula bertandang. Selayaknya umat Islam bersegera mengejar 27 bonus pahala dalam solat secara berjemaah. Aplikasi disiplin solat adalah adaptasi bagi sedalam mana prihatinnya seorang muslim mentaati tuhan.

“Allahuakbar Allahuakbar”
“Lailaahaillallah..”

Wajah bersih Syah disapu pelahan. Doa selepas azan yang dibaca disertakan sekali bersama permohonan agar Allah s.w.t yang mentadbir hati insan, membantu temannya, Khaer. Terdetik di hatinya, moga dirinya dan Khaer sama-sama bergandingan ke syurga, InsyaAllah.

Syah terus berusaha menggerakkan temannya dari lena. Payah. Bak kata Ustaz di sekolah lamanya, “ Kalau mata sudah dikencing setan, solat jadi keciciran”.

22 Ogos 2011

Kelas tasmi’ Ustaz Ilyas  masih belum tamat. Memandangkan masih ada siswa yang belum menamatkan muqarar bagi semester pertama, ustaz yang berumur 30an itu terpaksa bertegas. Jikalau tidak, boleh jadi ahli kelas tasmi’nya terpaksa mengulang kembali ujian di semester hadapan. Suatu mimpi ngeri bagi penuntut di Darul Quran. Lagi menakutkan sekiranya silibus hafazan tidak dikhatamkan lantas ditahan dari menduduki peperiksaan!

 Khaer kian capek. Lelah yang mendatang terpaksa diabaikan meskipun terasa bagai memanjat-manjat jasadnya yang kian kurang sihat. Hafazan perlu dihantar segera! Tidak boleh tidak ikhtiar pula perlu lebih-lebih lagi luarbiasa.

“Kalau dari awal lagi aku selalu menghafaz, tak la jadi macam ni.” Monolog Khaer insaf.

 Syah melihat sayu. Tiada apa yang bisa dibantu. Sudah puas lisan berbicara, telah cukup nasihat disyarah.

Terpaksalah Khaer menerima sama ada dengan redha atau tidak segala kemungkinan andai stok hafazan di kotak ingatan masih tidak memuaskan. Tinggal satu minggu sahaja lagi. Suatu tempoh yang amatlah singkat. Apatah lagi bagi menghafaz  25 mukasurat al-Quran yang masih berbaki. Sesal. Khaer merasai rugi yang amat sangat. Kalaulah waktu yang lepas boleh kembali.

 Tanpa disedari, air jernih halus mengalir kecil, menggenangi pelupuk mata yang terlihat penat.


Untaian Tulus


  Saya sedari darjat keteguhan jiwa ini, tidak sekuat sesetengah sahabat-sahabat yang lain. Cukup dimengerti bahawa banyak kekurangan selaku manusia biasa dalam menempuh wajah dunia yang rencam cabaran.

 Sekadar,,

Terus bertatih jari menarikan karya, bukan untuk mempamer malahan jauh sekali mendabik dada membanggakan kuantiti ilmu yang tidak seberapa.

Kepada sahabat-sahabat yang bersama saya sebelum ini, pasti cukup kenal siapalah sahaja ciptaan Allah yang kerdil ini.

Mungkin,,

Diri ini hanyalah ibarat pepasir halus yang tidak dipandang orang, atau sahaja umpama dedaunan kering yang tidak dipedulikan ke mana perginya.

Hanyalah kerana hati ini berat, andai mandat yang dipikulkan oleh para murabbi tidak dilaksanakan, juga gentar andai amanah yang ditaklifkan gagal dalam penghisaban..

Memetik untai kata daripada Syed Qutb:

“Mereka yang terkecuali daripada berjuang, umurnya amatlah pendek, mulanya dari ia dilahirkan dan tamat ketika ajal mendatang. Tetapi, bagi Jundi-jundi perjuangan, umur mereka amatlah panjang. Bermula sejak Adam a.s diciptakan, akhirnya tatkala Allah s.w.t mengkhatamkan alam!”

Perjuangan tiada pengecualian. kafilah Mujahidden akan terus mara, dan mereka yang lalai akan keciciran, moga saya tidak terlepas meskipun tidak seteguh pemuka jihad yang lain..


Saturday, July 30, 2011

Inspirasi

Hadis Qudsi;


 "Wahai manusia, jika kalian terus berdoa dan memohon kepadaKU, AKU pasti mengampuni semua dosa kalian, tanpa mempedulikan banyaknya. Wahai manusia, meskipun dosamu setinggi langit, kemudian kau memohon ampunanKU. Aku akan mengampuni semua dosamu; tidak mempedulikan berapa banyak dosa itu. wahai manusia, seandainya kau mendatangiKU dengan membawa dosa sepenuh bumi, tapi engkau tidak menyutukanKU dengan apa pun, maka AKU akan datang kepadamu dengan membawa ampunan sepenuh bumi
(HR at-TIRMIDZI)

Seinfiniti maghfirah Yang Maha Pemurah tersedia demi rintihan taubat hamba yang setia meraih redhaNYA. Namun, bukanlah kita berhak mengeksploitasi keluasan kasih-sayangNYA.



Ibnul Jauzi menceritakan bahawa seorang ahli ibadah dari Bani Israel berkata kepada Allah, "Wahai Tuhanku aku sering menderhakaiMU, namun engkau selalu memberikan taubat, lantas di mana azabMU? Allah s.w.t kemudian berdirman kepada hamba tersebut;
"bukankah AKU tidak memberimu kesempatan merasakan lazatnya bermunajat kepadaKU?" ertinya, "bukankah AKU telah menghalangimu untuk beribadah mendirikan mendirikan solat & bermunajat, kau tidak bisa merasakan manisnya zikir & istighfar?"
(SHAIDUL KATHIR)

Reformasi Ramadhan

Tika saya menarikan jari di keyboard cc di Sri Petaling ni,..
malam ni adalah malam terakhir sebelum menemui bulan yang mulia;

~RAMADHAN al-MUBARAK~

 Selama 19 tahaun nafas ini dihitung, saya tidak pasti di mana kini martabat diri ini di sisiNYA.
 Selama ini,..apalah sangat sumbangan manusia kerdil ini kepada agamaNYA
 Selama ini juga,..berapa banyak hati-hati yang telah saya sakiti..

Doa Jibril menjelang Ramadhan yang mafhumnya; 
"Ya Allah, kau abaikanlah puasa umat Muhammad s.a.w yang apabila sebelummemasuki Ramadhan tidak melakukan perkara berikut;
-meminta ampun kepada ibu bapa
-bermaafan sesama suami isteri
-bermaafan dengan orang sekitarnya

lantas Nabi Muhammad s.a.w mengaminkannya sebanyak 3x..


 Kepada sesiapa yang pernah mengenali diri ini yang tiada sempurna lagi memiliki deretan khilaf,..saya menghulur lamaran maaf..

Moga madrasah ramadhan 2011, menggelarkan saya revolutioneer sebenar.
mudah-mudahan..




pss: Sedang berusaha mengimplementasi 6 sifat sahabat dalam diri

Saturday, June 4, 2011

Darul Quran..

Alhamdulillah..
Permohonan saya bagi menyambung pengajian Diploma di Darul Quran telah diterima!

Telah lama saya impikan untuk menghirup udara pergunungan nan segar di bumi Darul Quran. Syukur..syukur tak terhingga, impian untuk menjadi seorang al-Hafiz yang disayangi Allah semakin dipermudahkanNya.

3 hari pertama di sini, saya dan sahabat-sahabat di'brainwash' oleh senior-senior darul quran dalam program SYABAB yang meletihkan..

Tapi tidak mengapa, moga sedikit kesukaran di awal perjuangan umpama hujan lebat yang diakhiri dengan pelangi, insyaAllah.

I love DQ!!

Saturday, January 8, 2011

Wujud Dia

Andai ku terlanjur
aku ada Dia
untuk kalbu memohon ampun

Andai ku tersesat
aku ada Dia
untuk ku kembali

Andai ku terhina
aku ada Dia
untuk dinaungi hati ini

Andai ku sendiri
aku ada Dia
untuk tidak terasa sepi

Tetapi...

Siapalah aku?
jiwa sarat berdosa..
Layakkah aku,
dicintai Dia
yang dicintai
berjuta pencinta setia

Siapalah aku
di persadaNya??

Fitrah suci VS Fitnah duniawi

Manusia yang asalnya ada mengakui kesaksian berkenaan keesaan Allah s.w.t bisa sahaja bertindak dusta sekiranya fitrah yang wujud tidak disucikan malahan dirembeskan pula dengan tipuan fitnah duniawi. Moga sedikit perkongsiaan berkenaan ringkasan Fitrah suci dan Fitnah duniawi ini nanti akan menjadi nur bagi tiap diri insan yang sedang menghadapi kedahsyatan akhir zaman. InsyaAllah..


Fitrah Suci AKAL:

1-Iman(mengakui keesaanNya)
2-Siddiq (membenarkan kebenaran)
3-Ta'lim & ta'lum (mempelajari & mengajarkan kebenaran)
4-Fikir

Fitnah duniawi AKAL:

1-Kufur (menentang kebenaran)
2-Kizb (mendustakan kebenaran)
3-Cinta dunia
4-Tipu daya dunia


Fitrah suci JASAD

1-Takwa
2-Amanah
3-Ibadah
4-Zikir

Fitnah duniawi JASAD

1-Nifaq
2-Khianat
3-Nafsu
4-Lagha (lalai dalam mengingati Allah)


Fitrah suci HATI

1-Soleh
2-Tabligh (menyampaikan kebenaran)
3-Dakwah
4-Syukur

Fitnah duniawi HATI

1-Zakim
2-Kitman (menyembunyikan kebenaran)
3-Syaitan
4-Hasad dengki


Fitrah suci JIWA

1-Ikhlas
2-Fathanah (bijaksana)
3-Khidmat
4-Sabar

Fitnah duniawi JIWA

1-Syirik
2-Jahil
3-Takabbur
4-Fasiq (kecenderungan ke arah dosa)


~Wallahua`lam~