Friday, September 17, 2010

Amanah pesonanya wajah


Hayati sekilas bait ini;


"Indahnya wajah, bukan demi dosa.
Bukan juga untuk meremuk hati insan.
Tapi, untuk sujud pada tuhan."

 Seringkali berlaku, manusia yang dikurniakan nikmat hensem/cantik acapkali alpa lantaran mudahnya mendapatkan cinta insan. Bertukar-tukar pasangan, mempermain-mainkan perasaan insan lalu lalai dalam hanyutan cinta yang akan fana juga.

 Insafilah insan, bahawa nikmat yang diberi Allah akan dihitungkira kelak. Baik atau buruknya, pahala atau dosa lalu syurga atau neraka. Wajah yang indah adalah nikmat yang patut disyukuri, bukan dikufuri. Apa yang mampu dijawab di hadapan mahkamah Allah nanti jikalau keindahan wajah digunakan bagi merosakkan ketenteraman hati manusia lain.

 Meskipun, godaan perasaan kasih sayang yang kadangkala manis terasa walau ia tenggelam dalam kekaburan noda telah menerjah relung hati, akal yang berpaksi pada iman tidak harus mati. Bukankah kita boleh menyaksikan melalui mata hati, mana satukah cinta yang harus dipandang tinggi. Mana yang lebih penting, perasaan manusia biasa ataupun perasaan Allah taala?

 Lihatlah kisah nabi Yusuf a.s, Abu Bakar al-Misk dan lelaki penjual kipas bulu yang tidak menyalahgunakan nikmat pesonanya wajah malah mampu menepis himpitan nafsu yang bukan sembarangan hebatnya.

 Cinta itu dari ilahi, lantas secara logiknya bagaimanakah mungkin para penjenayah cinta iaitu pelaku maksiat berkemungkinan memperoleh nikmat sebenar cinta sejati? Sucikan cinta kita dengan tariqat taubat, wangikan ia dengan malu dan cantikkan ia dengan ikhlas.

InsyaAllah, cinta itu akan suci..

No comments:

Post a Comment