Tuesday, September 14, 2010

Solat Dhuha; persis teh ais di tengah hari

 

Saya masih ingat lagi masa sekolah dulu-dulu, saya bersama member-member biasanya akan ikhtiar untuk istiqamah tunaikan solat dhuha kat surau sekolah. Kitorang amik masa lebih kurang 10 monit kat surau sebaik sahaja selepas melantak kat kantin yang amik masa lebih kurang 10 minit jugak

Apa yang bestnyer?

Ok, lepas penat mendengar segala ilmu yang kadang masuk, kadang jadi mengantuk, kitorang akan cuba refresh otak untuk mengembalikan tumpuan. Kat sini la peranan solat dhuha. Damainya nur ilahi menghapus segala walang di hati, bagaikan sakti.

Cuba la...

Persis teh ais di tengahhari, macam tu la yang cuba saya gambarkan. Lazimya, pasca solat dhuha, kitorang akan akan lebih fokus dalam menyerap ilmu-ilmu yang diterap para guru.

Banyak fadhilat yang kita dapat:

"Dari Abu Zar radh. meriwayatkan bahawa Nabi S.A.W beersabda: setiap pagi sedekah mesti dibayar oleh setiap orang sebagai bersyukur kerana kesihatan dari setiap sendi-sendi di tubuhnya. Setiap ucapan subhanallah adalah sedekah, dan setiap ucapan lailahaillallah adalah sedekah, setiap ucapan allahuakbar adalah sedekah, mengajak kepada makruf adalah sedekah mencegah dari yang mungkar adalah sedekah, dan mengerjakan du rakaat dhuha adalah mencukupi sebagai kesyukuran atas setiap persendian badan." (HR MUSLIM)

"Dari Abu Hurairah radh. meriwayatkan Rasulullah bersabda: barangsiapa istiqamah mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha, dosa-dosanya dihapuskan walaupun sebanyak buih di lautan." (HR IBNU MAJAH)

"Dari Abu Darda' radh. meriwatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda; barangsiapa mengerjakan dua rakaat sembahyang dhuha, tidak akan dicatat di kalangan hamba-hamba Allah yang lalai dan barangsiapa mengerjakan empat rakaat akan dicatat diantara hamba-hamba Allah yang ahli ibadah dan barangsiapa mengerjakan enam rakaat, maka keperluannya pada hari itu akan dicukupi dan barangsiapa mengerjakan lapan rakaat maka akan dicatat di antara orang yang taat dan barangsiapa mengerjakan 12 rakaat Allah membangunkan sebuah istana baginya dalam syurga. Tidaklah berlalu suatu hari dan suatu malam, yang mana Allah tidak mengurniakan sedekah atas kebajikan atas hamba-hambaNya. Dan kebajikan paling besar dari Allah ke atas hamba-hambaNya adalah memberi kesempatan kepada mereka untuk berzikir." (HR TABRANI, MAJMAA UZ ZAWAID)

No comments:

Post a Comment