Tuesday, September 14, 2010

Masjid/surau @ Rumah orang tua-tua

 

Pada zaman Rasulullah S.A.W, masjid merupakan tempat berkumpulnya semua lapisan usia. Baik yang muda, remaja mahupun kanak-kanak telah menjadikannya sebagai 'rumah kedua' yang sering dikunjunga saban hari. Saat penuhnya masjid dengan jemaah, ketika itulah sinar islam terserlah.

Waktu beredar dan abad berubah. Kini, masjid dibanggakan dengan dekorasi yang autentik namun malangnya ketandusan pemuda-pemuda yang hatinya terpaut pada masjid. istighfarlah.

Antara alasan diorang:

"Muda hanya sekali, so..kita enjoy!!"

"Aku muda lagi, nanti tua-tua aku tobat lerr..."

"Watpe penat-penat pegi masjid, sembahyang kat umah kan bleh gak.."

"Pakcik-pakcik tu kan ada, biar diorang je la yang pergi"

Saya kadangkala rasa sedih apabila masa solat maghrib dan isyak kat surau, budak-budak muda kurang yang minat nak datang. Ramai pakcik-pakcik jerr. Kalau ada pun biasanya anak-anak jemaah jugak.

So, saya fikir kalau sekarang ni, generasi kita tiada fikir nak memakmurkan rumah Allah, banyak memakmurkan rumah-rumah syaitan (disko, pub dan seangkatan dengannya), tak mustahil satu hari nanti, masjid dan surau akan sunyi dari jemaah.

Ramai yang cari "KETENANGAN" dengan join macam-macam xtvt, macam main bola, jogging, hiking, skuba, berkayak dan berbagai-bagai lagi. Tak salah, tapi janganlah pula dilupakan asbab ketenangan yang utama; MENGINGATI ALLAH @ ZIKRULLAH, atau lebih mudah dengan berkunjung ke masjid.

Tak salah untuk pergi ke air tejun, camping camp atau ke pantai bagi menenangkan jiwa, tapi betapa ruginya berhabis wang jika destinasi ketenangan itu hanya beberapa langkah sahaja dari rumah.

Aku harap dialog-dialog negatif akan berubah kelak kepada:

"Muda kan dua kali, sekali lagi kat syurga, kat sana nanti aku enjoy giler-giler!!!"

"Tak rugi pegi masjid, hati tenang..pahala pun banyak der"

"Tak boleh tangguh-tangguh lagi, tak semestinya aku sempat tua..maybe esok lusa aku mati ke..."

"Kalau pakcik-pakcik yang dah tua tu pun mampu pegi, malu la kalau aku yang masih banyak tenaga tak pegi".

No comments:

Post a Comment