Friday, September 17, 2010

Khidmat masyarakat di Maqam Mahmudiah


(catitan di Maahad Johor pada 10-8-2010)

 Mungkin kerana meraikan hadirnya bulan ramadhan, warga Maahad Johor telah dialu-alukan bagi menyertai program membersihkan pusara-pusara di maqam mahmudiyah yang tidak jauh lokasinya dari tapak asrama saya.

 Sepanjang di sana saya berasa bertuah kerana dapat menginsafkan hati ini yang kadangkala lalai lalu melupakan wujudnya kematian yang sifatnya pasti. Saya lebih memilih bagi membersihkan pusara yang kelihatan terbiar dan kurang berhias lantaran ia lebih menghadirkan kesedaran bahawa inilah 'rumah buruk' yang akan saya diami nanti. Tiada siapa yang akan menemani malahan dipenuhi pula dengan ulat dan cacing serta ditumbuhi duri dan semak samun. Ada antaranya yang lama terbiar sehinggakan batu nesannya pun sudah tidak terpacak utuh lagi.

 Mungkin bagi menambahkan lagi keinsafan, Allah telah mentaqdirkan adanya majlis pengebumian pada hari tersebut. Saya dan sahabat-sahabat lainnya turut sama membantu memasukkan jenazah ke liang lahad. Kemudian, bacaan talkin yang sebenarnya ditujukan kepada orang yang masih hidup, ternyata seolah-olah membuatkan saya merasakan bahawa sayalah yang melalui alam kematian. Kadangkala terdetik di hati, mampukah saya menghadapi soalan munkar dan nakir? Terjaminkah iman saya nanti? Suasana sepi serta sayu memenuhi hati. menginsafkan...

 Cuma yang dikesalkan. Ada antara sukarelawan wanita yang waaupun berpakain menutup kulit, tetapi bersifat melekap dan sempit. bukankah hijab wanita hakikatnya bercirikan menutup aurat di samping menutup pintu syahwat? Jikalau begini, kaum adam pula akan sekadar sibuk membersihkan kuburan tetapi mengelabui pula kesedaran bahawa di sinilah bakal destinasi persinggahan yang pasti...

No comments:

Post a Comment