Sunday, November 28, 2010

Tips elak persentuhan haram



 Suasana sosial seringkali melemaskan sang muslimah di dalamnya. Terkadang, tanpa disangka..ada huluran salam mesra yang ingin berjabat tanpa mengendahkan batasan sesama bukan muhrim. Semoga perkongsian ini akan mewujudkan sesuatu yang praktikal dalam memelihara kehormatan total bersandarkan keadaan dan situasi lalu memutuskan jtihad terbaik.InsyaAllah.

(1) Terangkan secara berhikmah

-Jelaskan kepadanya bahawa kerana tubuh seseorang muslimah adalah kehormatan yang amat bermartabat, maka ia tidak halal disentuh oleh lelaki ajnabi yang belum halal baginya.

(2) Mengangkat tangan sekadar simbolik sapaan

-Lelaki ajnabi tersebut akan lebih memahami bahawa berjabat tangan sesama bukan muhrimbukanlah budaya bagi iman anda.

(3) Berpura-pura mengangkap telefon bimbit

-Helah dibolehkan andai wujudnya keperluan syar'iah

(4) Zahirkan wajah ketegasan

-Berkemungkinan air muka anda berupaya mengubah haluan niatnya lantaran terzahirnya pancaran takwa yang tajam dan tegas.

(5) Katakan "maaf"

-Dengan penuh kesopanan seorang muslimah, beritahu lelaki tersebut bahawa anda tidak mahu bersalaman dengannya kerana ianya bukanlah adab dalam kemuliaan Islam.

(6) Mengelakkan sedaya upaya

-Andai anda telah mengenalpasti keperibadian seseorang lelaki itu tidak menghorhati perlembagaan ilahi dan tidak menghormati hak kehormatan seseorang muslimah, maka elakkanlah dengan bijaksana daripada bermuamalah dengannya tanpa keperluan yang syar'i

INSYAALLAH

 Seorang muslimah yang hatinya telah beriktikad kuat di dalam hatinya akan lebih teguh seteguh Maryam a.s dalam memartabatkan maruah kehormatannya. Semoga Allah s.w.t mengurniakan kita kekuatan dalam mengamalkan kesempurnaan Islam di akhir zaman kini yang sarat dengan hipokrasi.

No comments:

Post a Comment