Monday, November 22, 2010

Perisai Sang Muslimah

 Realiti hari ini menghentak sanubari saya agar bangkit bagi mempertahankan salah satu amanah kaum muslimin; iaitu para muslimahnya. Perkongsian ini merupakan suatu metodologi yang diharap dapat meluruskan emosi kaum hawa dalam berinteraksi dengan yang bukan mahram. Semoga fenomena saling rosak-merosakkan hari ini akan menemui penawarnya kelak.

Lelaki secara amnya terbahagi kepada;

(1)Lelaki berorientasikan tanah
(2)Lelaki berorientasikan air
(3)Lelaki berorientasikan api
(4)Lelaki berorientasikan angin

1-Profil lelaki berorientasikan tanah

*Berhadapan ancaman cinta dunia
*berwajah berprinsip
*mementingkan intelektual
*kekuatan dalam fikir
*ketenangan dalam kebenaran

 Seorang muslimah dalam mengukur kesolehannya dengan mudah adalah dengan memerhati ideologi pemikirannya. Islamik ataupun Fasiq? Aliran wangnya pula perlu diperhatikan. Adakah demi yang halal ataupun haram? Juga ketika membicarakan subjek keagungan islam. Ukurlah keyakinan intelektualnya dalam menetapkan Islam sebagai suatu kesyumulan. Keteguhan anda dalam menegakkan al-Quran dan al-Sunnah akan semakin menambat hatinya andai si dia berstatus soleh.

 Andai kesolehan bukanlah kecintaannya, anda akan menyaksikan kerakusannya dalam membelot segala-galanya sebagai manifestasi cinta dunia yang bertapak. Andai anda sudah bergelar isterinya, bentuklah mentaliti islamik secara berhikmah, semoga Allah mengurniakannya hidayah.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya ditutur:

-"Saya ni lelaki baik tau"
-"saya ada segala-galanya"
-"Awak fikir la betul-betul, syang memang sukakan awak"

*Tafsiran ihsan

 Lelaki baik yang sebenar adalah sang pejuang yang menurut sunnah Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya, segala-galanya adalah pinjaman yang sementara dan milik mutlak Allah s.a.w. Pilihlah al-Quran dan al-Sunnah sebagai piawaian dalam anda membuat pilihan.

2-Profil lelaki berorientasikan air

*Berhadapan ancaman nafsu
*berwajah tegas
*mementingkan fizikal
*kekuatan dalam zikir
*ketenangan dalam amanah

 Hubunngannya dengan Allah adalah penzahiran yang mudah dalam menggugat kesolehannya. Sewaktu tiba detik solat, saksikanlah air muka mereka, Sama ada melukiskan keghairahan ataupun tidak. Perhatikanlah kekhusyukan solat mereka serta ketakwaan mereka dalam menundukkan pandangan agar ancaman nafsu tidak mengkhianati hati. Anda akan merasa aman dengan keelokan akhlak mereka andainya berstatus soleh sebagai natijah zikrullah yang istiqamah. Kadangkala, ketegasan mereka dalam melantangkan kebenaran mampu memberi impak maksima ke atas ketulenan islam.

 Elakkan sedaya upaya daripada bertemu tanpa mahram lantaran anzaman nafsu yang menghinggapi. Andai anda adalah isterinya, perbanyakkanlah doronganmu dalam menghadirkan keinginan beribadat kepada Allah sebagaimana selayaknya kita sebagai hamba.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya ditutur:

-"Rugi kalau awak tak terima saya"
-"Awak beruntung kalau dapat saya"
-"Saya betul-betul sayangkan awak tau"
 
*Tafsiran ihsan

 Kerugiaan hakiki adalah andai kehilangan cinta Allah. Keuntungan yang berbaloi adalah dengan akad nikah yang sah. Hanya Allah s.w.t yang benar-benar menyayangi hamba-hambaNya yang taat dan solehah.

3-Profil lelaki berorientasikan api

*Berhadapan ancaman godaan syaitan
*Berwajah comel
*mementingkan emosi
*kekuatan dalam syukur
*ketenangan dalam menyampaikan/berkongsi

 Sebaiknya anda memerhatikan dengan siapakah si dia bersahabat. Kelompok yang bagaimanakah? Yang gemarkan kebaikan atau yang menolaknya? Lelaki sebegini lazimnya mudah dipengaruhi oleh persekitaran. Kata-kata yang sering diucapkannya dapat mengukur tahap kesyukurannya terhadap nikmat tuhan. Kesolehannya dapat anda rasai semasa si dia mengajak anda mendekati kebaikan berlatarbelakangkan islam sebagai simbolik kesolehan. Kemahirannya dalam berdakwah adalah permata yang silauannya mengkaburkan penglihatan para pendusta.

 Andai dirinya bukanlah insan soleh, semakin galaklah syaitan menariknya ke lembah kefasiqan bersama teman-teman perindu kemungkaran. Berhati-hatilah, mungkin anda juga boleh turut terjebak! Kukuhkanlah imanmu dengan malu sebagai benteng. Andai anda adalah isterinya, dakwahkanlah si sia ke arah kebaikan dan berhati-hatilah dengan setiap teman-temannya.

*Ayat-ayat manis yang lazim dituturkan:

-"Saya nak sentiasa bersama awak"
"Awak perlu sentiasa di samping saya"
-"Kalau awak tak de, saya rasa sunyi sangat"

*Tafsiran ihsan:

 Sentiasa berzikrullah adalah lebih afdhal. Feqh syar'iah perlu dikuatkuasakan sebagai bukti ketinggian maruah mu. Ingatkannya mengenai betapa hampirnya Allah s.w.t dengan para hambaNya.

4-Profil lelaki berorientasikan angin

*Berhadapan ancaman keegoan manusiawi
*berwajah tenang
*mementingkan spiritual
*kekuatan dalam sabar
*ketenangan dalam kebijaksanaan

 Sifat tawaddhu' dan zuhud sinonim sekali dengan lelaki soleh sebegini Dia kerap kali merendahkan hatinya hatta manusia lainnya amat menyanjunginya. Anda dapat mengagak kesolehannya dalam ptiap pertuturannya yang bersalut hikmah bersandarkan wahyu ilahi. Kesabarannya amat dikagumi dalam melalui ranjau epilog kehidupan yang berpanahan para pendusta tuhan. Ketenangannya bpula bak hembusan angin yang menyamankan. Semoga anda dapat menghadam tiap bait-bait takwa yang dituturkan.

 Andai keegoannya menolak personaliti kesolehan, maka anda seakan-akan melihat seorang makhluk yang bagaikan dirinya hidup selama-lamanya; egoistik sekali. Si dia sentiasa merasakan setiap ijtihadnya adalah al-Haq tanpa mempertimbangkan fakta-fakta analitikal yang lain. Pertuturan si dia yang kurang soleh ini amat gemar memperlekehkan individu lain tanpa keperluan syar'i. Perkara-perkara lagha pula acapkali dilentur lidah yang kadangkala bercabang dua. Andai anda memilikinya sebagai isteri, lembutkanlah hatinya dalam menyedari diri sebagai sekadar hamba Allah yang berhakikat hina.

*Ayat-ayat manis yang lazimnya dituturkan:

-"Apa kata kalau awak jadi seseorang yang istimewa bagi saya?"
-"Saya ingin membahagiakan awak"
-"Awak tercipta untuk saya, dan saya adalah untuk awak"

*Tafsiran ihsan

 Jadikanlah Allah s.w.t sebagai yang paling istimewa sebelum memasukkan yang lainnya agar Allah s.w.t tidak dilupakan tatkala kita mencintai si dia. Kebahagiaan hakiki adalah apabila beroleh redha ilahi, lantas batasilah hubungan mu dengan syariatNya. Ingatlah sentiasa janji-jNya bahawa lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik, manakala lelaki yang keji adalah untuk wanita yang keji.

*FORMASI OPTIMUM

 Tiada tuhan melainkan Allah, Nabi muhammad s.a.w ialah utusan Allah. Sang Muslimah adalah si rusuk kiri yang harus menghormati dirinya terlebih dahulu melalui pengaplikasian hijab yang optimum sebelum penghormatan daripada manusia dituntut. Apabila agama Allah dijaga rapi sebagai pengabdian diri, maka insyaAllah, ia akan menjadi perisai pelindung maruah manusiawi.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment