Tuesday, November 30, 2010

Andai kau mencintai..




 Andai kau mencintai seseorang, biarlah kerana Allah. Umpama di sebuah pelayaran, nakhoda yang tidak punya destinasi akan sesat digulung ombak yang tidak berperikemanusiaan. Namun, andai destinasi telah tertetap utuh, maka travelog mula menjadi teguh, tidak mudah terumbang-ambing, tidak sewenang-wenangnya diperkotak-katik, malah mudah pula kemaslahatan dalam pelayaran muncul satu persatu. Sebagaimana itu jugalah insan, andai tanpa peta akhirat sebagai perkampungan impian, maka bagaimana mungkin takrif kebahagiaan hakiki bisa dikenalpasti dan seterusnya dimanifestasi sebagai amalan lahiriah yang menjanjikan pahala dan ketenangan di dalam hati yang tulus? Jadi, apabila anda jatuh cinta..jangan biarkan dirimu terumbang-ambing dalam mabuk rindu yang kadangkala melalaikan. Paksikan kasihmu pada Yang Satu agar kelak Allah menyatukanmu dengan kekasih hatimu dalam suasana keredhaanNya.

 Kasih sang kekasih lazimnya menuntut bukti. Buktikanlah cintamu kepada Allah Yang Maha Pengasih melebihi kecintaanmu kepada manusia yang diciptakanNya. Andai syariatNya kau injak-injak, maka apalah lagi jaminan kebahagiaan hakiki yang wujud di perlembagaan ilahi? Cinta yang tidak terikat pada tali syariat akan mudah terhuyung-hayang umpama si layang-layang yang putus talinya. Sangkaan manusia, inilah kebebasan..namun realitinya, persoalan demi persoalan yang wujud di kalbu terdalam menenggelamkan ketenangan yang disangkakan akan dimiliki selama ini. Renungilah hatimu setulus-tulusnya agar kau temui sinar rahmatNya yang takkan sirna.

 Andai kau mencintai seseorang, jangan kau letakkan pengharapan kepada manusia biasa secara keterlaluan. Kerana, manusia tetap manusia, bukan malaikat. Hati ini boleh sahaja berbolak-balik dengan izanNya. Jangan kau terlalu mengharapkan pasangan yang terbaik, tetapi pilihlah yang terbaik dan sesuai untuk penghidupanmu dalam mendekatiNya.

 Andai kau terlalu menganggap si dia yang kau cintai itu sempurna. Taku-takut nanti semakin ketidak sempurnaan dirinya makin kau lihat lalu kemudiannya membuatkan hatimu kecewa. Tawakkalkanlah urusan itu kepada Allah pasca ikhtiarmu yang diiringi batasan syariatNya. Moga Allah bersamamu andai benar niat ikhlas sebagai asas perhubungan.

 Cintailah seseorang itu kerana Allah dan biarlah Rasulullah s.a.w sebagai modelmu dalam mencintai insan sebagaimana manusia agung tercinta ini mencintai sesama saudaranya. Biarlah syurga yang terisi segala kecintaan menjadi destinasi buat dirimu dan insan yang kau cintai agar amalanmu menepati amalan-amalan para ahli syurga yang diliputi keredhaan Allah yang sewajibnya dicintai melebihi segala-galanya.

 Allah s.w.t; Dialah Pencipta Cinta, Pentadbir Hati dan Penentu Taqdir. Sayugia, khabarkanlah kepadaku, bagaimana mungkin kau temui bahagia hakiki andainya kehendak ilahi tidak dituruti malahan nafsu yang buta mata hati kau jadikan madah percintaan?? TANYALAH HATIMU SENDIRI, KAU AKAN TEMUI JAWAPANNYA...ITU PUN ANDAI KAU JUJUR..

No comments:

Post a Comment