Saturday, June 30, 2012

Akukah Ekon. Maktabah


Malam tadi, perjumpaan ekonomi Maktabah selama beberapa minit. Saya memang tidak minat meleret-leret dalam mesyuarat, straight to the point, datang ke kampus ni bukan cuma nak habiskan masa dalam meeting..


Alhamdulillah, segala syukur ditujukan kepada Allah, tuhan pengurnia rezqi. Syukran + Arigato kepada ahli-ahli ekon. mktbh iaitu u.Zubair, u.Asna & u.Rifqah.

Jujur. Saya tak minat bisnes. Leceh nak buat jualan dan buat kira-kira kewangan..

Sebab itulah pada awal perlantikan sebagai ketua unit ekon., saya kurang bersemangat mengerakkannya. Namun, entah bagaimana Allah menggerakkan hati saya agar mencuba. Ya, belajar sesuatu yang baru!

Dengan dibantu oleh ahli-ahli, saya jadi lebih bersemangat melonjakkan jualan. Rupa-rupanya, banyak perkara dapat dipelajari dari perniagaan;
Strategi.
Kesabaran.
Kemahiran menjangka.
Teamwork.
Tawakkal.
Qanaah.

Patutlah Rasulullah s.a.w turut dididik dengan bisnes. Ia mengajar manusia erti ikhtiar dan pengharapan pada tuhan. Mengajar kita supaya bijak merancang sebagai strategis. Mengajar kita makna teamwork sebagai rakan sepasukan.

Hermm..semestar kali ni membuka paradigma saya tentang persepsi baru berkenaan dunia bisnes. InsyaAllah, berharap sangat dapat teroka lebih banyak perkara dalam hidup ni sementara masih muda-mudi

No comments:

Post a Comment