Saturday, June 9, 2012

Rejuvenasi Siasah dalam jiwaku.


"Orang muda Geng kite".
 (Wey tgh ambil gambar ni)

 Dilema saya untuk mengisi cuti bulanan & hasrat ingin membunuh kebosanan terlerai. Sudah rezeki saya diaturkkan Allah. Ada hikmah kaki ini tiba-tiba ingin menziarahi jiran bilik; Adam Affiq. Setelah menguak pintu, saya dapati beberapa rakan saya sedang menstrategikan sesuatu. Memang sifat saya agak suka menyibuk, rasa ingin tahu meluap-meluap.

"Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya."

kehairanan melanda. Adam Affiq menjelaskan yang mereka ingin berkunjung ke Kedah bagi menyertai perhimpunan yang julung-julung kali diadakan. Anjuran PAS?? tanda tanya berteka-teki sekaligus mencetuskan intuisi. Seterusnya, saya menawarkan diri untuk turut menyertai. Alhamdulillah, memang rezeki saya, cuti kali ini bakal meruak pengalaman baru!

Pukul 4 a.m, syukur.
saya terjaga & teringat ntuk mengisi borang keluar-masuk on9. Kalaulah saya terlupa, alamat hambarlah cuti kali ini. Selesai jari meng'klik', mata kembali terpejam. ZzZzZZzZzZzZzzzz

Esoknya, Saya dan sejumlah rakan berkumpul dan menaiki Prebet (teksi tak rasmi yang menjadi pengangkutan setia Huffaz DQ) berdestinasikan Tg. Malim. Matlamat: menaiki bas dari situ ke Ipoh.

Zahidi
Diringkaskan kisah (Saya tidak ingin catitan ini meleret-leret), setibanya di Ipoh dengan bertransportkan bas Tg. Malim, Ujian pertama bagi imtihan kesabaran bermula. Lebih 3 jam tersangkut di Ipoh! Tiada lagictiket ke Alor Setar. Kami terpaksa mendapatkan sebuah Van. Sungguhpun begitu, peristiwa ini membuktikan keshahihan pesan Rasulullah s.a.w bahawa pe'el (perangai) sahabat kita dapat dikenal pasti dengan bermusafir bersama. Ada yang suka termenung, minat membaca, asyik berborak dan yang paling mengujakan saya adalah yang gemar membelanja kawan makan! Huhu..lapar & dahaga tak begitu terasa dengan adanya kawan macam ni kan :-)
Van besar kaler putih mengakhiri penantian kami. Ngantuk & letih dilimpiaskan semahu-mahunya. Tetapi, saya kasihankan kawan saya Zahidi, terpaksa sabar duduk di antara 2 kerusi, urat betisnya boleh putus kot kalau berterusan sebegitu. Apa boleh buat, jumlah kami seramai 13 orang dalam sebuah van bajet. Allah..

Aroma sawah padi mengharum semerbak. Aspal membawakan kami ke bandar Alor Setar. Xpresi Hijau! Here we come!

Bandar indah ini jelas ditakluki baju hijau. Orang ramai berpusu-pusu ke Stadium Darul Aman. Malangnya, kami terlewat untuk mengikuti kuliah Ustaz Azhar Idrus pada slot pasca asar dan solat hajat selepas maghrib. Namun, tawjihat dari saudara Zahidi menguatkan roh saya.
"Tak pe, walau kita sekejap je kat sana, yang penting kita ada memberi sumbangan terhadap Islam. InsyaAllah..moga Allah menerimanya."

Bazar dan ketayap putih menghidupkan perkarangan stadium. Meriah sekali! Komanden kami, Ghulbuddin Hekmatyar, mengingatkan kami semua untuk terus menuju ke dalam stadium. Barangkali bimbang stadium akan penuh. Terkaannya benar. Panaroma manusia berpakaian hijau sarat membanjiri stadium! Agak sukar untuk memasuki stadium kerana terlalu ramai penyokong PAS yang bersemangat jitu ingin memenuhi dataran perhimpunan ini. Walaupun padang berlecak, energi tarbiyah mengatasi segala-galanya. Inilah kali pertama saya menghadiri perhimpunan PAS. Ramai sekali ahlinya. Sekaligus mereformasikan tanggapan & spektikal saya terhadap Haraki Islam ini.

Majlis dibuka dengan Lagu Negaraku & Lagu rasmi PAS. al-Fatihah & Doa kemudiannya melimpahkan lagi keberkatan majlis.

Agak ramai yang berucap pada malam itu. Kebangkitan rakyat yang terhasil dari ucapan bersemangat itu sukar amat dinukilkan sebagai tulisan. Antaranya bekas Ketua Pengarah
Jabatan Siasatan Jenayah Datuk FauziShaari, Pengerusi Kerabat Leftenan Kolonel (B) Nazari, penyanyi Aishah.termasuk deklamasi khas puisi sasterawan negara Datuk A Samad
Said”. Di akhir himpunan, Setiausaha Agung PAS Datuk MustafaAlimengetuai acara membaca ikrardankemudiannya diikuti ucapan TimbalanPresiden dan Presiden serta amanat akhir Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mereka menyenandungkan luahan hasrat & ucap keramat.
Saat yang paling menggetarkan kalbu saya adalah ketika membacakan bai'ah. Saya terasa dikaderkan sebagai pendukung perjuangan Islam, turut harus berjuang sedaya-upaya. Yang pasti, Doa bersama-sama Tuan Guru Nik Aziz melengkapkan pengalaman baru saya. Alhamdulillah..

Seusai majlis, beberapa baju bertemakan PAS dijual dengan harga yang menarik-narik poket. Bukan mudah bagi saya untuk menemui baju sebegini, puas satu bazar dipusing, huhu..

Masjid, tempat kami iktikaf.
Perut sudah lapar, mata dah nak terpejam. Nak save bajet lah kan (maklumlah, kami masih student), kami terpaksa berjalan kaki sekitar 20 minit untuk menghampiri Masjid yang berdekatan. Namun, tak lah terasa sukar kerana kami bergerak secara berjemaah. 'You'l never walk alone', slogan Arsenal sebagai ibrah. Dalam berjemaah, kita saling kuat-menguatkan, saling berukhwah demi maslahat dakwah. Di Masjid itu pula, kami dapati ramai juga yang senasib dengan kami, kafilah Musafir di Bumi Allah. Merantau sekejap di negeri orang bagi mengutip secebis iktibar. Hikmah; anugerah agung buat orang-orang yang mahu berfikir.

Dengan berlabuhnya kelambu malam yang pekat, maka berakhirlah suatu hari yang diisi dengan idea pengislahan ummah serta reformasi siasah. Kita, pemuda & dara, adalah momentum utama dalam perjuangan kebangkitan Islam sejak zaman-berzaman. Kalau bukan sekarang, bila lagi? Kalau bukan kita, siapa lagi?

No comments:

Post a Comment