Friday, July 27, 2012

Istimewanya, Dirimu unik


Setiap orang ada lapangannya yang tersendiri. Jika semua orang kat dunia ni sama saja, pasti life ni xde kaler,,boringnyer. Jadi, Allah kan maha Genius. Diciptakan variasi kelebihan buat orang yang berbeza-beza buat saling melengkapi. Menampung yang kurang, menongkat yang pincang.

Ada orang yang pandai berkarya
Ada yang power berkata-kata
Ada yang macam atlas thaqafahnyer
Ada yang tough muscle macam Hulk

Tapi..

Kalau semua orang berkarya je, siapa yang yang nak baca karya yang terhasil?
Kalau semua orang power berkata-kata, mesti telinga kita sakit sebab dunia jadi bising.
Kalau semua orang macam atlas thaqahnya, apa perlunya perpustakaan? Peluang nak dapat pahala sebarkan ilmu pun menghilang..semua orang dah pandai..
Kalau semua orang tough muscle macam Hulk, aiseymen..gadoh je la kita ni, nak tunjuk taiko..

Kita diciptakan oleh Tuhan. Dia Maha Mengatur, kita adalah sebahagian ciptaan-Nya yang melengkapi alam ini.

Kamu rasa diri lemah, tak berguna?

Isy..isy..jangan cakap macamtu, kita masing-masing ada keistimewaan tersendiri tau J

Tak pandai Matematik? Mungkin kamu pandai sastera.
Tak power bercakap? Mungkin kamu tajam akalnya.
Tak berani berdepan ramai orang? Mungkin kamu berbakat ICT.
Tak kuat hafalan? Mungkin kamu terer memasak.

Yup! Jom hargai diri sendiri, kita appreciate apa yang Allah bagi kat kita. Syukur atas segala nikmat. kecil & besar. Mungkin, ada nikmat pada diri sendiri yang kita anggap kecik jer, macam tak de nilai. Tapi sebenarnya, pada pandangan mereka yang kekurangan, dalam hati mereka berkata..”Alangkah bestnya kalau aku ada apa yang dia ada”

Hargai diri sendiri..kerana kita hamba yang diciptakan-Nya. Akan kembali, biarlah dicintai ilahi.

Usah jeles sangat pada apa yang ada pada orang lain. Entah-entah, mereka pun sebenarnya cemburu pada apa yang kita miliki. Yes, other side always look greener. Kitalah manusia yang perlukan qanaah & syukur untuk rasa cukup. Bukan peluang 1000 tahun lagi untuk rasa lebih sempurna.

Lets be our own self!

but..
How?

Well..Start with..Alhamdulillah..

Syukurlah walau dengan yang sedikit, kerana hakikatnya kita memang tiada apa-apa, kita bukan siapa-siapa. Pandai, bodoh, glamer, isolated, mulia, hina..semuanya hanyalah `wayang’ di dunia fana ini. Semua orang memainkan wataknya. Semua orang sama asalnya. Hanya dipilih untuk beraksi sebaik mungkin. Anugerah pula diberikan buat mereka yang ikhlas. Mereka yang tetap teguh pada Islam dalam apa-apa jua keadaan. Insan rabbani berfirasat sufi.

Apa lah yang ada pada raut keangkuhan. Berjalan di mandala sebagai makhluk, tidak layak menandingi Sang Khaliq. Kalau sombong, tak siapa suka kan..Allah benci ada lah.

Hidup ini adalah anugerah, hadiah oleh-Nya agar kita mengenal erti buat diri. Agar kita menyempurnakan misi tertentu yang disusun oleh Allah di aturan taqdir. Ketentuan setiap kita berbeza. Hadapilah ia sebagaimana yang kamu mahukan, asal tidak menyimpang dari laluan menuja redha Tuhan. Hiduplah dengan kehendakmu hatta 1 trilion tahun sekalipun, tanpa redha Allah..segalanya tidak bernilai sesaat sekalipun. Padang Mahsyar tiada kenal harga susah kerana perkara yang sia-sia. Hanya kala langkah berjalan di keredhaan Tuhan, barulah ia dijunjung penuh penghormatan.

Mari kembali di hening malam, bergalaskan jiwa hamba, hargai segala pemberian-Nya. Nyawa telah diberi percuma, dihiasi lagi dengan Iman & Islam, apa lagi yang lebih mahal dari anugerah ini?


No comments:

Post a Comment