Monday, August 13, 2012

Umat akhir zaman di akhir Ramadhan



"Suasana di bulan Ramadhan ni macam pertandingan sukan di Olimpik. Ada 3 pusingan. Fasa pemilihan, suku akhir & final. Masa awal-awal, ramai yang terlibat, bersaing mendapatkan ganjaran. Lalu, fasa seterusnya akan berkurang orang yg terlibat, tak ramai macam masa mula-mula. Fasa terakhir pula, pusingan final. Paling penting. Yang bertahan hanya yang terpilih. Begitulah juga Ramadhan."

Saya petik kata-kata ini dari ucapan seorang pemimpin UMNO. Walaupun berlainan fikrah politiknya dengan saya, sebagai umat Islam seharusnya menganggap al-Hikmah sebagai universal, milik semua. Yang benar diambil, yang bohong dibuang.

Majlis Ttadarus Quran di Masjid KLCC

Saringan iman. Ramadhan menguji kesetiaan kita. Hari Raya Aidilfitri yang semakin dekat, datang dengan sisi pandangan yang bergantung pada paradigma kita.

Sama ada kita melihat ia sebagai pesta hedonisme, atau suatu simfoni kesyukuran.

Sama ada kita bergembira berlalunya Ramadhan kerana terlepas dari seksaan lapar di siang hari & lenguh lutut ketika tarawih, atau melepaskan saki baki bulan barakah ini bersama linangan air mata, sayu meninggalkan extra pahala & luas kasihNya.

Ramadhan tetap akan pergi. Setiap tahun adalah berbeza. Takkan sama walau nampak serupa. Ramadhan tahun ini takkan berulang tahun hadapan. Masa mustahil diundurkan.

Here comes..Lailatul Qadr.

 مَن قام ليلةَ القدرِ إيمانًا واحتسابًا، غُفِرَ له ما تقدَّمَ من ذنبِه، ومَن صام رمضانَ إيمانًا واحتسابًا غُفِرَ له ما تقدَّمَ من ذنبِه .
الراوي: أبو هريرة المحدث: البخاري المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 1901


““Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Satu malam yang menandingi 1000 malam. Satu qiamullail padanya mengalahkan rukuk sujud umat terdahulu.

Namun, dalam kita ghairah meneka malam mana yang kena..mindset kita patut hampir dengan intipati taqarrub menuju Tuhan. Ianya bukan berkenan malam ini atau malam itu adalah lailatul Qadr, tetapi yang sebenarnya ia berkenaan..adakah malam kita seumpama sunnah Rasulullah s.a.w. Agar yang disembah ialah Allah..bukan ganjaran mahupun bulan. Ganjaran & bulan setakat motivasi dariNya.

Allahumma yassir lana..

Allah..kita umat akhir zaman yang kepantasan masanya di zaman ini telah dikhabarkan baginda Nabi s.a.w. Kita disibukkan perkara duniawi, dikepung hal-hal lagha. Sehinggakan keberkatan masa terluang untuk beribadah dicabut..moga masih ada maghfirahNya untuk kita..

No comments:

Post a Comment