Tuesday, August 21, 2012

Maknawi Aidilfitri




Sabda Rasulullah s.a.w. diriwayatkan oleh Abu Hurairah : "Hiasilah Hari Raya kamu dengan Takbir dan Tahmid".

Salam Aidilfitri buat yg mengenali diri ini. Maaf zahir & batin saya titipkan ikhlas dari hati. Moga ukhwah kita dipelihara olehNya :-)

Syawal, begitu signifikan sekali dengan laungan takbir raya yang mendayu-dayu, keriangan berhari raya serta ziarah memesrakan ukhwah. Syukur, kedatangan Hari Raya Aidilfitri turut sama menggendong trofi kemenangan membendung nafsu semasa Ramadhan. Puasa & Raya. 2 entiti yang pasti tenggelam hakikat maknawinya andai dipisahkan dari pengertian.

Raya. Comel senyuman dan manis muka memeriahkan hati. Tetapi, sayang sekali..jika ia ditayang-tayang tanpa nasihat syariat.

Duhai Muslimah, saya tau awak hepi raya-raya ni..Cuma saya berharap sebarang pose maut yang mendebarkan, tak payahlah uploud kat facebook/twitter. Buat pemakai baju raya yang ketat-ketat, kurangkanlah dosa kamu dengan tak menyebarkannya di medium sosial ye. Kasihanilah kami orang lelaki, terpandang aurat kalian kan berdosa..

Biarlah post-post keinsafan semasa Ramadhan yang berlalu tidak dicemarkan pula dengan tindakan ‘terkejut budaya’ masa Syawal menjelma. . Dangerous sesangat. Gembira ceria di temasya Aidilfitri pasti lebih membahagiakan dengan menyantuni bicara Allah dalam Kalamullah. Tanda kasih-sayangNya dibuktikan ketika di bertegas nakkan kita menjaga batas-batas Syariat, agar kita tak tercampak ke Neraka murkaNya. Agar kita bersama insan mulia di Syurga RedhaNya yang berkekalan.

Masa puasa, post: “Aku nak berubah”, “Hidayah Allah tetibe jer terasa”.

Mudah-mudahan semangat tatkala disapa hidayah Allah ketika Ramadhan tidak dilupakan. Kekalkanlah ia kerana Tuhan kita bukan hanya memerhati di kala Ramadhan saja, bahkan Dia sentiasa ada & Maha Mengetahui tau.

Buat warga Huffaz Darul Quran, pemergian Syawal dan tibanya pakej Cuti+Raya semestinya adalah satu UJIAN buat kita. Tuhan pasti melihat, bagaimana kita menterjemah Tarbiah Ramadhan di atmosfera Aidilfitri. Ingatan buat diri sendiri dan semua sahabat, cuti bukan peluang untuk terlepas dari amanat menjaga thiqah. Memanifestasikan sifat taat di suasana luar bi’ah solehah pasti lebih mencabar. Hanya kepadaNya kita berharap moga dipelihara iman, dikuatkan tawajjuh hati mencintai Al-Quran sepenuh hati.
Hurm..inilah Syawal, ia boleh jadi tali penamat perjuangan kita, ataupun medan bukti keikhlasan pencinta ilahi.

Raya di FELDA

Seperti kebiasaan, tahun ni saya meraikan hari pertama aidilfitri di FELDA Semenchu. Kehangatan isu kronisme FELDA disantuni dengan senyuman dan selawat sambil bermarhaban rumah ke rumah. Dakwah biarlah tadarruj (berperingkat), jika tidak..kita pasti tersepit antara kebenaran dengan skil mengungkapnya dengan benar.

Saya dan juga abang saya telahpun dapat menghafal skrip kata-kata aluan sebagai tetamu serta tuan rumah yang diulang tanpa diubah saban tahun. Mungkin, ia simbolik pada persaudaran yang setia dan tak berubah..hoho

Tak puas lagi beraya di kampong..huhu. Tak puas bergelut dengan anak buah..tak puas cubit pipi adik sedara (belum baligh) yang comel..Tak puas dengan sekuntum silaturrahim yang semerbak mewangi.


Sesiapapun pasti rindukan ukhwah yang ikhlas. Moga Aidilfitri jadi pencetus sebuah masyarakat muslim yang berkasih sayang. Selangkah lagi ke arah Khilafah!

No comments:

Post a Comment