Monday, May 28, 2012

Ibrah belon yang pecah.



Harapan Naqib-naqib
"Tangkap belon baik-baik!" jerit seorang akhi kepada kami.

Haha..dah lama rasanya saya tak bersukaneka. Seperti kembali ke alam kanak-kanak. Saya & Nuqaba' yang lain bermain lambung dan sambut belon dengan penuh kegirangan di padang. Percikan air tepat membasahi muka saya apabila sebiji belon yang diisikan air pecah ke tanah. Terpaksa diakui kegiatan sukan bukanlah kepaka...ran saya, nak mengagak belon bagi disambut memerlukan skil spatial yang tajam. Huhu..insyaAllah, saya akan cuba lebih turun ke padang selepas ini..

Beberapa biji belon pecah lalu bersepah di padang itu. Dek kerana terlalu excited bermain, kami terlupa mengutipnya kembali..

Tempoh 1 jam bermahabbah dalam riadhah terasa begitu singkat bagi saya, kemudian..abang Hasnan (KD Induksi Nuqaba') mengarahkan kami berkumpul untuk sesi ibrah. Dengan badan yang basah kuyup dan keriangan yang sedang di kemuncak, kami berkumpul sama-sama demi sebuah tarbiyah.

"Ana mahukan di antara kamu menjelaskan pengajaran di sebalik permainan ni", pinta fasilitator kami.

Seorang kawan saya bangun.
"Ana bawakan analogi belon seperti hati. Bila kita sambut belon tu dari kawan kita, ia akan bergerak-gerak hingga menyukarkan kita untuk menangkapnya. Begitulah juga hati anak usrah kita nanti. Skil diperlukan untuk menambat hati mereka. Tambahan pula, sifat hati kan berbolak-balik"

Abang Hasnan tersenyum.
Kemudian, dengan cermat dia mengambil sebiji belon. Tanpa disangka-sangka, belon itu dicampak dan jatuh ke tanah lalu pecah. getah belon yang telah pecah tersebut berceraian.

"Ada tak di antara kamu yang mengutip balik belon yang pecah ni! Baiklah, anggap belon ini adalah anak usrah kamu. Nanti, apabila ada antara anak usrah kamu yg menjauhkan diri, yang lemah..adakah kamu akan membiarkan dia?!"

Kami rasa terpukul..

"Dalam permainan tadi. Kamu dikehendaki membaling belon kepada rakan kamu dalam jarak yang dekat. Selepas itu, jarak akan semakin bertambah. Semakin luas jarak antara kamu dan rakan, semakin susah untuk belon itu disambut dengan baik. Kesannya, banyak belon yang pecah. Begitu juga dalam usrah. Pada awal usrah, memang kamu bersemangat. Tiada masalah untuk berjumpa dengan anak usrah kamu. Tetapi, apabila kamu sudah lama tidak mengadakan liqa', anak usrah kamu akan menjauh. Ketika ia jauh, percayalah kamu sendiri pun akan rasa malu nak berjumpa mereka!"

saya termenung..bagaima pula saya kelak..

Seorang Akhi yang di sebelah Abang Hasnan lalu menghampiri kami dan melafazkan nasihat.
"Ana tak nak kamu ulangi kesilapan ana. Sehinggakan anak usrah ana jumpa dan cakap kat ana: 'bukan ke abang yang angkat ikrar untuk menerima amanah naqib ni. Abang lakukan ni kerana paksa atau sukarela??', masa tu ana sendiri rasa malu nak berjumpa mereka.."

"Kita dah belajar banyak skil dan teknik dalam Induksi Nuqaba' ni. Jangan sampai kita mengulangi kesilapan yang sama berulangkali."
Nasihat rakan saya Syabil, terngiang-ngiang di telinga.
 


 Subhanallah..Ibrah dari slot riadhah kali ni amat menusuk ke hati saya. Ya Allah, mudah-mudahan amanah sebagai Naqib ini dapat saya sempurnakan sebaiknya. La hawla wala quwwata illa billah..

No comments:

Post a Comment