Friday, September 21, 2012

Kamu patut Tahu



Senyum ini, tidak ku damba berbalas. Pada langit tidak berbintang, terbentang selautan tafakkur. Samudera rindu, keajaiban buat sukma yang fitrah. Oh! Aku ingin bebas dari semua ini, biarku tenggelam dalam rangkulan Allah. Erat. Jangan biar selain-Nya leraikan Cinta ini. Cinta sejati, bersinar setulus nurani.

Di jalur cahaya ini. Prinsip adalah nyawa.

Biar kamu dengan jalanmu, dan aku dengan jalanku. Jika, memang di lauh mahfuz takdir kita berdampingan, pasti bersatu nanti di persimpangan perjuangan, ketika sudah matang saat tiba masanya. Aku lebih senang begini, sukmaku tidak terhimpit. Dadaku tidak meruap dek madah-madah yang mengkhayalkan hingga ke kayangan.

Di dunia ini, kita ialah pengembara.

Boleh jadi, kamu hanyalah selembar episod dari hidupku yang akan berlalu. Dan aku, mungkin cuma sebahagian mimpimu yang menghilang kala usia bukakan matamu, esok atau lusa.

Aku hanya ingin kamu bahagia. Melihatmu bergembira dihiburkan oleh firman Tuhan sudahpun melunaskan seluruh kalbuku dari rusuh. Aku percaya, di pancaran syariatullah terbias sejambak sunnatullah yang subur dengan sujud dan damai hakiki.

Kamu..ialah sekuntum mawar. Terhunus duri, demi harga diri.
Kamu..ialah selimut langit biru. Meskipun sembunyi, tetap berseri.

Asalkan segalanya demi redha-Nya, ia sudah cukup. Aku gembira.

No comments:

Post a Comment